zaterdag 28 februari 2009

Architecture parlante (2)




De passer, winkelhaak, tekendriehoek, truweel en andere aan het bouwbedrijf te refereren attributen verwijzen dus vaak naar een architect of aannemer die het pand liet bouwen.

Maar het kan ook moeilijker. De vrijmetselarij nam de symboliek van de middeleeuwse bouwloodsen over. Voor hun beeldspraak, rituelen, architectuur en laatste rustplaatsen grijpen ze naar dezelfde tekens terug om zich herkenbaar te maken.

Ik weet er niet zo heel veel van, maar ik vermoed nogal sterk dat de twee medaillons op de gevel van Bothastraat 21 ons willen vertellen dat hier ooit een lid van een loge woonde. Het feit dat de bouwsybolen zo symmetrisch en strak zijn afgebeeld stuurt me in die richting. De letters JVMN lijken me mogelijk de afkorting van de naam van een loge.

Net zoals de vrijmetselarij zelf hier dus een beetje een mysterie...
(Voor de foto´s stuurde ik opnieuw Hans op pad.)

Geen opmerkingen: