vrijdag 20 februari 2009

Boerderij




De technische kwaliteit van deze van internet gehaalde foto´s is bedenkelijk, ik weet het. De informatieve waarde daarentegen vind ik zeer verrassend. Een boerderij in Borgerhout. Nou breekt mijn klomp. Ik kijk hoopvol richting heemkundige kring voor meer duiding over ligging en bewoners of eigenaars.

Wat mijn erfgoedoog ziet op deze foto´s is zonder historische achtergrond al van die aard dat ik de hoeve meteen als monument zou voorstellen, mocht ze nog bestaan.
Op basis van dakhelling en korfboogdeurtje is ze zeker 18de-eeuws te schatten.
Het is een donkere, verankerde baksteenbouw met een steile rieten bedaking die zowel woongedeelte (onder de schoorsteen), stal (wellicht zowel rechts en links van woonkamers) als schuur (links, onder hogere daknok) incorporeert.

Jammer genoeg is het een zwart wit foto. Anders hadden de streepjes op deur en poort ons meer kunnen vertellen over de eigenaar van de hoeve en het bijhorende land. Het was namelijk de gewoonte dat grote landeigenaars het schrijnwerk van hun eigendommen in de kleuren van hun wapenschild lieten schilderen.

We kunnen ook even binnenpiepen in de stal, met een koetje dat niet wou stilstaan voor de fotograaf.

(Foto´s van een onbekende fotograaf in een onbekend, maar ongetwijfeld langvervlogen tijdperk.)

4 opmerkingen:

Geert zei

ok ik heb de hint duidelijk verstaan... het is waarschijnlijk één van de vele boerderijtjes die hier ooit stonden.
Maar dit is wel een prachtexemplaar.

Geert zei

euhm ik heb al eens geïnformeerd hier bij diverse mensen van de Heemkundige Kring maar niemand zou dit kunnen plaatsen.
Wel denk ik eraan dat er nog een Borgerhout is. Het bertreft een klein gehuchtje ergens in de Kempen. Ik kan wel dit eens opzoeken want in mijn stamboom heb ik een molenaar uit "het gehucht Borgerhout". En de bouwstijl lijkt me ook iets meer typisch uit de Kempen. Misschien van welke site heb je die foto gehaald. Dat zou ons veel vooruit helpen.

elise zei

Geert,

Ik zette een linkje naar de juiste pagina van de fototheek van het KIK (www.kikirpa.be) in de eerste zin van de tekst. Dan zie je meteen waar ik de foto´s vandaan haalde. Ik tikte Borgerhout als zoekterm in en kreeg als onze kerken en kloosters en hun patrimonium, maar ook dit verloren hoevetje.
Ik ken de stijl van boerderijen van deze streek onvoldoende om het op basis daarvan te kunnen inschatten.

Geert zei

ok bedankt ik zal daar eens gaan rondneuzen