Tram 11 reed voor het eerst in 1903 tussen Grote Markt en
de Dageraadplaats. In 1904 draaide de tram echter op de Melkmarkt. In 1925 werd
de tramlijn verlengd tot het Te Boelaarpark en in 1929 tot aan het Eksterlaar.
In 1940 reed de tram niet verder dan de Geuzenhofkens (later omgedoopt tot Rooseveltplaats) om pas in 1965 terug naar
de Melkmarkt te bollen. Vanaf september 2012 zal tram 11 Borgerhout extra-muros
niet meer aandoen. Hij zal dan op de Borsbeekbrug terug richting centrum
draaien.
Maar geen nood, tram 9 zal van onder het stof gehaald
worden en de buurt aan het vliegveld bedienen. Deze tram zal naar Linkeroever
sporen. In een verre toekomst zou deze lijn doorgetrokken kunnen worden naar
Borsbeek en mogelijk ook Wommelgem.
Op het eerste gezicht verandert het niet zo gek veel voor
de mensen uit de verre uithoek van Borgerhout. (Zo ver dat niet iedereen op het
Moorkensplein beseft dat er nog een tram rijdt.) Maar de veranderingen passen
wel in een besparingsplan van De Lijn. Er zal geknibbeld worden op de
frequentie. En laat dat nu net de aantrekkingskracht van het openbare vervoer
zijn. Bovendien zullen een aantal bussen
vanuit de provincie niet meer doorstoten tot de Geuzenhofkens maar stoppen aan
de rand van de stad. De passagiers moeten dan overstappen op een tram. Komt
daar nog bij dat de demografische vooruitzichten een groei van pakweg 90000
nieuwe Antwerpenaren in de volgende 10 jaren voorziet. Het zal drummen worden
op de schaarse trammen.
Info uit het boek "De Antwerpse tram (1873 -
1979)" van Eric Keutgens. Met dank aan Koen Peeters, woordvoerder van De
Lijn.
Bovenste foto: tram 11 aan de halte Vosstraat:
Onderste foto: tram 11 aan de ingang van Te Boelaarpark op de Cruyslei.
Titel: Boek van Claude Aveline, later verwerkt tot een Frans
tv feuilleton.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten