maandag 30 juli 2012

l'Abonné de la ligne U





Tram 11 reed voor het eerst in 1903 tussen Grote Markt en de Dageraadplaats. In 1904 draaide de tram echter op de Melkmarkt. In 1925 werd de tramlijn verlengd tot het Te Boelaarpark en in 1929 tot aan het Eksterlaar. In 1940 reed de tram niet verder dan de Geuzenhofkens (later omgedoopt tot Rooseveltplaats) om pas in 1965 terug naar de Melkmarkt te bollen. Vanaf september 2012 zal tram 11 Borgerhout extra-muros niet meer aandoen. Hij zal dan op de Borsbeekbrug terug richting centrum draaien.

Maar geen nood, tram 9 zal van onder het stof gehaald worden en de buurt aan het vliegveld bedienen. Deze tram zal naar Linkeroever sporen. In een verre toekomst zou deze lijn doorgetrokken kunnen worden naar Borsbeek en mogelijk ook Wommelgem.

Op het eerste gezicht verandert het niet zo gek veel voor de mensen uit de verre uithoek van Borgerhout. (Zo ver dat niet iedereen op het Moorkensplein beseft dat er nog een tram rijdt.) Maar de veranderingen passen wel in een besparingsplan van De Lijn. Er zal geknibbeld worden op de frequentie. En laat dat nu net de aantrekkingskracht van het openbare vervoer zijn.  Bovendien zullen een aantal bussen vanuit de provincie niet meer doorstoten tot de Geuzenhofkens maar stoppen aan de rand van de stad. De passagiers moeten dan overstappen op een tram. Komt daar nog bij dat de demografische vooruitzichten een groei van pakweg 90000 nieuwe Antwerpenaren in de volgende 10 jaren voorziet. Het zal drummen worden op de schaarse trammen.

Info uit het boek "De Antwerpse tram (1873 - 1979)" van Eric Keutgens. Met dank aan Koen Peeters, woordvoerder van De Lijn.

Bovenste foto: tram 11 aan de halte Vosstraat:
Onderste foto: tram 11 aan de ingang van Te Boelaarpark op de Cruyslei.

Titel: Boek van Claude Aveline, later verwerkt tot een Frans tv feuilleton.

Geen opmerkingen: