vrijdag 27 augustus 2010

Hoe het groeide en bloeide of, De eeuwig durende werken aan de Turnhoutsebaan (4)




Wat voorafging: Over een periode van ongeveer 90 jaar wordt de Turnhoutsebaan verbreed en heraangelegd. Dat gebeurt evenwel niet altijd logisch en weldoordacht...

Eind 1998 zijn de meer dan twee jaar eerder begonnen herprofileringswerken aan de Turnhoutsebaan beëindigd. Een feestelijke inhuldiging dringt zich op en die vindt uiteindelijk plaats op 19 december 1998. De kuisvrouw op foto 1 - gezien richting Carnotstraat - is ten andere deel van deze feestelijkheden.

Maar...er is een maar. Het vrije bus- en tramgedeelte is aangelegd met klinkers en, zoals het kleinste kind weet, is dit niet het meest geschikte wegdek voor een gewestweg die per uur 47 bussen in één richting krijgt te verwerken. Helaas was er geen klein kind tewerkgesteld bij de Vlaamse Gemeenschap.

Resultaat: Nog geen jaar later begonnen de eerste stukken te verzakken en moest er weer worden gewerkt. De klinkers werden vervangen door asfalt, een materiaal dat meer gewicht kan verdragen, maar dan weer andere nadelen heeft.
Foto 2 toont de werken ter hoogte van de Stenenbrug, een gedeelte dat gemakshalve ineens werd aangepakt.

Omstreeks 2002 was alles uiteindelijk in orde...Of toch niet?

Tekst en informatie: Het brein van Erwin, dat misschien een chronologische steek heeft laten vallen.
Foto's en bijkomende informatie: Alex Krakowsky

2 opmerkingen:

Foo Bar zei

En hoe ze het nu opnieuw aan't aanleggen zijn is al helemaal belachelijk.
-Gedeelde auto- en trambaan (stuk net voor Astridplein (stadinwaarts)). -- -Steeds bochten en schommelingen, er loopt bijna geen enkel stuk spoor meer recht.
-In het stuk voor het Astridplein kunnen de trams elkaar niet voorbijgaan bij het oprijden van het Astridplein. Er moet er steeds 1 wachten.
-Haltes die niet langer op dezelfde positie liggen in de 2 rijrichtingen.

En in 2013 moet dat fameuze Pegasusplan uitgevoerd zijn, waarbij het ongebruikt stuk metro in gebruik wordt genomen, en waarbij hopelijk de bovengrondse 24 en 10 worden weggelaten (want dat is naar't schijnt nog niet zeker, De Lijn lost daar zeer weinig over) en dus kunnen ze het eens dat ze met de huidige werken klaar zijn opnieuw gaan opengooien. Tof, toch?

Een mens vraagt zich soms af of er daar eigenlijk wel iemand met verstand zit. Die laatste heraanleg van het Astridplein was ook al zo belachelijk.

Erwin zei

Wel, daar zou mijn volgende post over gaan. Gedeeltelijk maar, want ik ben niet zo euvel om het Centraal Station en omgeving bij Borgerhout in te lijven...
Ik onderschrijf wel je stelling.