Ik heb me ooit laten wijsmaken dat dit de langste straatnaam in het Antwerpse zou zijn: de Omheining der Statie van Borgerhout. En zelfs als dat niet zo is, is het een geval apart.
Deze foto's nam ik vanaf de Draakplaats in Berchem waar de ingang van deze straat ligt. Dat is ook meteen de uitgang want de straat loopt dood. Net als de rails op de onderste foto.
Op het bordje staat dat hier nog district Borgerhout is. Een Borgerhoutse straat dus, maar zonder Borgerhoutenaren want volgens mij woont er niemand.
Deze foto's nam ik vanaf de Draakplaats in Berchem waar de ingang van deze straat ligt. Dat is ook meteen de uitgang want de straat loopt dood. Net als de rails op de onderste foto.
Op het bordje staat dat hier nog district Borgerhout is. Een Borgerhoutse straat dus, maar zonder Borgerhoutenaren want volgens mij woont er niemand.
3 opmerkingen:
Inderdaad de langste straatnaam van Antwerpen. Als je vanaf de Draakplaats de straat inrijdt kom je uit op het Ooststation en MISSCHIEN is het laatste metertje van de straat daar Borgerhout. Alleszins, als je van de helling naar beneden springt dan rol je wel tot op Borgerhouts grondgebied. De straat zit van oudsher bij de Antwerpse straatnamen en niet bij de Borgehoutse. Net zoals de Turnhoutsebaan niet in Turnhout ligt. De straatnaam is vermoedelijk gekozen vooraleer de "centers" opgehoogd werden: toen liep de straat vermoedelijk dood op de Herentalse Vaart.
Waar nu de Omheining...ligt, lag vroeger de Lange Jachthondenstraat. Aan de andere kant van de Draakplaats - waar nu het hoofdkantoor van De Lijn Antwerpen ligt - lag dan de Korte jachthondenstraat. Deze laatste is daadwerkelijk verdwenen na de verhoging van de sporrweg.
Met wat fantasie is de Lange Jachthondenstraat dus niet verdwenen, ze is alleen van functie veranderd.
Indien men een plan bekijkt van omstreeks 1880, vindt men deze straten nog terug.
Er zijn wel degelijk bewoners van de 'omheining' en wel op nr. 1. Neem eens een kijkje na de watertorens. heel bijzonder in dit druk bebouwde stukje stad.
Ik denk dat de in onbruik geraakte sporen vrachttrams moesten toelaten de sporen bovenaan te bereiken om zodoende te lossen/laden met vrachttreinen of depot
Een reactie posten