zaterdag 8 oktober 2011

Opmerkingen en aanvullingen





Xavier Van Mol woonde vroeger (van 1936 tot 1964) in de Sint-Janstraat nr. 15, hij leverde voor deze blog al een paar schitterende foto's aan (voorbeeld) en was hier zelf ook al te zien (als schaatser en met V-bom). En hij volgt onze schrijfsels kritisch. Hieronder een paar van zijn opmerkingen en bedenkingen, waar ik nederig commentaar op geef.

X: Jullie situeren de NOPRI-foto van de St. Janstraat in 1963 u baserend op de stellingen. Is dit volledig correct? Ik ben gehuwd op 11/04/1964 en heb van dan af Borgerhout en het ouderlijk huis verlaten, maar kwam nog heel vaak terug op bezoek bij mijn ouders (vader + 1970, mijn moeder + 1986) en ik kan mij helemaal niet herinneren dat er stellingen aan de kerk zouden geweest zijn toen ik trouwde. Moet dit niet 1, 2 of zelfs méér jaren daarna gesitueerd worden ?

H: Ons is verteld dat de Peperbus in 1963 opgeknapt werd. Dat hebben wij inderdaad verder nooit onderzocht: we hebben dat jaartal kritiekloos overgenomen. Nader onderzoek zou zeker geen kwaad kunnen.

X (over de blogpost Tijd brengt raad, over de Sint-Janstraat nr. 7): Persoonlijk heb ik daar nooit een zaak Doevenspeck gekend. Ik kende wel die familie, maar die woonde meer aan de kant Gravin-, Gijsels- Florastraat of ergens daar in de buurt. Het in het groen geschilderde winkeltje in huisnr. 7 werd gerund door 2 halfzusters : juffrouw Aerts en juffrouw Mees of Meeus (?). Het was een textielwinkeltje, waar o.a. schorten, handdoeken, lijnwaadartikelen, enz werden verkocht.

H: De winkel van Doevenspeck heeft lang bestaan. De factuur op het plaatje bij de genoemde blogpost is uit 1901, en 30 jaar later bestond die winkel nog: ébéniste et ameublements (zie onderste plaatje). In ieder geval in 1951 was op dat adres inderdaad ene M. Meeus gevestigd.

X: Sint-Janstraat nr. 1: VILDOR, doopsuikerwinkel van de juffrouwen DE BRUYN (1 uitstalraam aan de Turnhoutsebaan, op de hoek van de 2 straten de ingang van de winkel; dan het uitstalraam in de St. Janstraat en vervolgens de privé-ingang van de bewoners. Vervolgens een blinde muur, voorheen uitgang/dienstingang/koetshuis van het huis van voormalig burgemeester Matthys, die op de Turnhoutsebaan woonde; er was dus een verbinding tussen de 2 huizen/straten. Later is dit de dienstingang geworden (leveranciers en personeel) van NOPRI in de St. Janstraat ). De winkelingang was uiteraard via de Turnhoutsebaan. Voor zover mijn herinneringen teruggaan: in de oorlogsjaren heette die winkel SEYMUS (met toen al een 20 à 30 winkelbedienden) en was het de eigendom van dhr en mevr MARYNISSEN. Wanneer en waarom ze de winkel overgelaten hebben weet ik niet meer. Na Seymus: NOPRI, met gehele (?) of gedeeltelijke (?) overname van het Seymus-personeel. En ik meen dat Nopri pas na vele jaren, (zeker later nog dan 1964), de zaak heeft overgelaten aan ALVO, met als gerant dhr Van Deun. De vader van deze Van Deun, "junior", had tijdens -en misschien zelfs al vóór de oorlogsjaren-, op de Turnhousebaan (ergens tegenover de Roma), een kleinere, maar bloeiende privé kruideniers- en zuivelhandel.



H: Hier heb ik niks aan toe te voegen, behalve de bovenste foto. Daar is uiterst links de NOPRI nog te zien.



foto uit de collectie van Frank Cavens

3 opmerkingen:

B.A.O.I. zei

Ooit had een leerkracht (St. Agnes) mij laten geloven dat er onder de kerk een ondergrondse tunnel verbonden was aan een huis in de Sint-Mattheusstraat en dat daar een pastoor woonde, haha, kan iemand deze mythe/fabel bevestigen? Of ben ik écht in de maling genomen?

Hans H zei

Binnenkort wordt de St. Mattheusstraat opengelegd, dan zullen we het vanzelf zien :)

B.A.O.I. zei

Spannend!