maandag 26 december 2011

Avec Ginette




Dit stukje Sint-Janstraat zagen we vaker op deze blog. Zelfs al met een ander schoolmeisje. Op de achtergrond de Peperbus.

De dames staan ergens ter hoogte van de zaak van Heiremans. Aan de overkant van de straat is een drukkerij (Van de Walle???).

De foto komt uit een boekje, 'Beelden uit Borgerhout' (2002) en heeft de titel Avec Ginette. Ik neem aan dat één van de twee dames Ginette heet.

Ginette is overigens een meisjesnaam die niet bijzonder populair is. In 2007 werd er in Nederland 1 meisje geboren die de naam Ginette meekreeg, en daarmee stond de naam op de 4.626e plaats van populaire namen.

Zwangeren onder ons die nog op zoek zijn naar een oorspronkelijke meisjesnaam: doe er uw voordeel mee.

Update: belangwekkende info van de man die deze foto indertijd nam (Xavier van Mol):

"de foto is niet genomen ter hoogte van Heiremans, maar precies op de hoek van de Turnhoutsebaan en de St. Janstraat aan de doopsuikerwinkel VILDOR van de juffrouwen De Bruyn. Deze foto behoort tot mijn collectie en Ik heb hem destijds zelf genomen.

Het deed me plezier een foto afgedrukt te zien van mijn zus, Madeleine.
Ze was toen 14 of 15 jaar (we zijn dus in 1947 of 1948 en en volgde toen het tweede of derde jaar middelbaar onderwijs, aan het "Institut des Filles de la Sagesse" op de Italiëlei te Antwerpen.
Ginette was een française, wonende in Frankrijk, maar die tijdelijk verbleef bij de juffrouwen De Bruyn (zie hierboven) en mijn zus nam ze elke dag heen en terug mee naar haar school."

Geen opmerkingen: