zondag 25 december 2011

Louis Dillen




(zoals trouwe lezers weten is deze blog een soort van kerstgedachte: gratis voor, door en ten behoeve van iedereen (in borgerhout). dit kerstpakket viel gisteren in onze mailbox)


Mijnheer,

Ik ben mijn familiegeschiedenis aan het reconstrueren en kwam op Uw uitmuntende site terecht. De ‘Dillen’s’ kwamen vanuit Sandhoven via Deurne rond de vorige eeuwwisseling in Borgerhout terecht. Ze woonden in de Hooge Weg, het Reizigersstraatje, en de Zendelingenstraat. Grootvader Gerard was schilder en was grote liefhebber van een pintje… Meer dan goed voor hem en zijn gezin was! Later woonde zijn weduwe, de ‘moemoe’, in de Roosendaalstraat. (overleden 1977) Ik herinner haar verhaal over ‘den bougie’ nog. ‘De muur viel om en alle pompiers waren dood’

Pa Louis Dillen was een wielertalent en in de familie gaat het dat hij zijn buurjongen Stan Ockers leerde fietsen. Of dat waar is laat ik in het midden want een andere versie vertelt dat hij Stan overtuigde om te gaan fietsen want Stan voetbalde liever. Pa werd wereldkampioen van de liefhebbers in zijn tijd. De nakende oorlog beëindigde zijn wielercarrière voortijdig. Op de eerste foto is pa 3 jaar en mogelijk is die foto in de buurt van de Hooge Weg genomen. Bij die supportersclub is pa de zesde, niet de vijfde zoals genoteerd.

Ik had reeds uitgebreid met Mr Sipido uit Borgerhout, die in dit onderwerp zeer beslagen is, over dit onderwerp gepraat en materiaal bezorgd. Ik stop hier wat dingetjes over pa in (overleden 1994). Misschien ook leuk voor U.

Ik ben op zoek naar sfeerfoto’s van de Hooge Weg, Reizigersstraatje, Zendelingen straat en Roosendaalstraat. Uiteraard liefst met het huisnummer prominent op de foto maar vrees dat dit enige bruggen te ver gaat zijn. Ook is het Reizigersstraatje verdwenen en de huizen langs de onpare kant van de Hoge weg (nr 79) ook zodat nu foto’s nemen niet veel aarde aan de dijk brengt. Ik heb gretig gegraaid in de foto’s op Uw site (enkel bestemd voor familie album) en indien er nog over die regio zijn, houd ik me aanbevolen.

Groetjes,

Jean Dillen

Foto's van boven naar beneden:
Louis Dillen, 1923 (schitterende foto die in mijn top 5 van deze blog is gekatapulteerd)
Louis Dillen, 1933
Gerard Dillen + Wielerclub, 1933
17 oktober 1936
Stan Ockers, 1955

1 opmerking:

Erwin zei

Zelf kan ik natuurlijk niks bezorgen, maar ik hoop vele anderen wel.