donderdag 21 juni 2012

The times they are a changin





Een foto uit de oude doos. De Gitschotellei die amper de breedte van een kar heeft. Die kar staat trouwens links op het braakliggend terrein. En verder is er geen riool maar wel een beek. Op de hoek van het open terrein staat nog een gaslantaarn die zijn licht werpt op de Luchtvaartstraat. De fotograaf bevindt zich ongeveer op de grens met Deurne. Links van hem liggen velden en weiden. Dat was eerder hier al te zien. Ook het gebouw links op de foto kwamen we hier op de blog al eens tegen.  Als de fotograaf links achterom ziet, kan hij het Lanteernhof zien liggen.  Achteraan rechts ligt het Te Boelaarpark.

Maar op de achtergrond dient de vooruitgang zich aan. Na de tweede wereldoorlog zal de buurt van het vliegveld pas echt meegezogen worden in de vaart der volkeren. In de jaren 50 en begin jaren 60 van de vorige eeuw wordt de hele omgeving zowat volgebouwd. Het inspireerde Bob Dylan tot zijn lied “the times they are a changin”. En dat had hij de Gitschotellei nog niet eens gezien. (grapjeuh!)

Bovenste foto: uit de collectie van Hendrik Roelandt. Titel: lied

5 opmerkingen:

wilfried zei

Er staat op een blog over Dylan een linkje naar dit stukje: http://bobdylaninnederland.blogspot.nl/2012/06/dylan-kort-876.html

Ik citeer: “Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik dit lees, zakt de moed mij in de schoenen.”

Awel, ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik dit lees, zakt mijn broek af. Ik wist niet dat mensen zich zo ernstig kunnen nemen dat ze de lichtheid van zo’n blogstukje niet kunnen dragen.

hildairene zei

Ik denk dat t niet over die grappigheid ging maar over de opmerking dat Dylan zich had laten inspireren tot het schrijven van The Times They Are A-Changing door de veranderende omgeving...niets is minder waar...het gaat over de veranderende mentaliteit...dit nr is zo ongeveer het lijflied van de Amerikaanse Civil Rights Movement geworden ....ik zou zeggen luister er es goed naar...Dylan heeft wel een aantal ontzettend grappige songs geschreven maar dit is er niet een...als je een grap maakt had je beter Joni Mitchell kunnen gebruiken...They Put Up A Parking Lot is een regel uit een van haar bekendste songs....

tom zei

Beste Wilfried,

Blijkbaar raakt mijn stukje op mijn blog je (gezien het feit dat je het woord 'grapjuh' aan je bericht hebt toegevoegd).
Het zij zo.
Het is nooit mijn intentie geweest om jou (of iemand anders) te kakken te zetten.
Waarom dan toch de opmerking op mijn blog? Het antwoord daarop is eenvoudig: zeer regelmatig (meerdere malen per week) kom ik berichten tegen waarin Dylans 'The Times they are a-changin''uit haar context wordt getrokken - zoals ook in jouw bericht.
Zo langzamerhand word ik daar wat flauw van. Vandaar mijn blogbericht.
Ik kan de 'lichtheid' van veel blogberichten 'dragen' zoals je zo mooi schrijft, maar zodra de 'lichtheid' een mop met een baard langer dan die van Sinterklaas wordt, dan zal ik - vol 'lichtheid' - een opmerking over maken.

De suggestie om Joni Mitchell te citeren, van hildairene, vind ik wel een aardige suggestie.

Groet,

Tom

www.bobdylaninnederland.blogspot.com

Hans H zei

Wat hebben we vandaag geleerd? Ga nooit in discussie met een Dylan-fan. Ze missen net als Jehova's getuigen ieder relativerend vermogen.

(ps. ik heb 41 albums van de goede man in de platenkast staan, ik kan het weten)

tom zei

Hans schrijft: "Wat hebben we vandaag geleerd? Ga nooit in discussie met een Dylan-fan. Ze missen net als Jehova's getuigen ieder relativerend vermogen."
Kijk, dàt is humor!
(Nou snap ik die deuk in mijn voet)

groet,

Tom