vrijdag 14 juni 2013

Pechvogel







Je zal maar pech hebben: Huis beschadigd uit de oorlog gekomen en je dient een bouwaanvraag in om er iets fatsoenlijks van te maken.

De plannen worden opgesteld, de architect aangeduid en dan ... Afgekeurd.
Wat is het probleem? Bovenstaande panden zijn "onderhevig aan de verplichting tot achteruitbouw ingevolge de rooilijn vastgesteld bij K.B. van 10 januari 1910". Zij zijn genomineerd om afgebroken te worden en aldus de verbreding van de Turnhoutsebaan mogelijk te maken.
Nummer 160 - de houthandel - ontspringt de dans en is tegenwoordig de Koopjesmarkt.

Mannen maken - tevergeefs - plannen.

Foto 1 : Van rechts naar links Turnhoutsebaan nrs. 160, 162, 164 en 166 begin 20ste eeuw.
Foto 2 : Zelfde locatie in 2009 via Google Streetview
Tekening : Nooit uitgevoerd ontwerp voor het nummer 164

2 opmerkingen:

Miguel zei

Maar de nieuwe gebouwen staan toch exact op dezelfde lijn als het nummer 160 ? dus alles staat toch net zoals op de eerste foto ?

Erwin zei

Wel Miguel, op het eerste zicht wel.
Maar als je oude kaarten - tussen pakweg 1880 en 1910 - bekijkt zie je dat de breedte van de baan serieus varieert.
Het is ook niet dat de huizen ineens een paar meter vooruitspringen zoals op de foto van de Vinçottestraat (verkeerdelijk Sint-Erasmusstraat - zie mijn bericht van 7 juni) maar in een schuine lijn versmallen.
Ter hoogt van de Drink was de 'baan op haar breedst, maar ze versmalde naar de Schoenstraat toe om aan de Prins Leopoldstraat op haar smalst te zijn. Daarna werd ze terug breder.

De kaarten waar ik mij op baseer zijn geen gewone stadsplannen, maar plannen die in opdracht van de Stad Antwerpen door stadsingenieur Van Bever en werkleider Alouis Scheepers zijn gemaakt en waar ook percelen en hoogtelijnen op staan.

Geen twijfel mogelijk dus dat de baan daar inderdaad is verbreed en/of rechtgetrokken.