vrijdag 21 juni 2013

Witte rook


Vorige week was moskee De Koepel in het nieuws vanwege vermeend radicalisme, en ik meen dat één van de argumenten was dat er zoveel mannen in jurken rondlopen. Ik moest daar even aan denken toen ik deze foto zag. Uit het tijdperk van het Rijke Roomsche Leven.

De vraag van deze week is tweeledig: wat en waar? Er zijn redenen om aan te nemen dat deze foto genomen  werd ten noorden van de Turnhoutsebaan, dus waarschijnlijk in één van de 50 straten van de Sint-Jansparochie, maar het kan ook iets te maken hebben met de parochie van OLV ter Sneeuw.

Er werd in ieder geval duchtig gebruik gemaakt van wierook, zo te zien.

uit de collectie van Hendrik Roelandt

UPDATE de Sint-Mattheusstraat zegt Peter, en ik geloof hem.


2 opmerkingen:

Unknown zei

de St Mattheusstraat, komende van de Bothastraat richting Peperbus. Straat is nog niet veel veranderd van uitzicht.

Hans H zei

Eigenlijk had ik dat zelf ook wel kunnen weten :(

Update toegevoegd.