maandag 11 juli 2011

Slechte Vlamingen










Vandaag is het 11 juli en dat is de Vlaemsche feestdag. Ik weet niet of wij op deze blog daar aandacht aan mogen besteden, want hier in Borgerhout wonen namelijk heel veel Slechte Vlamingen. Dat las ik tenminste in de krant.

Járenlang was Borgerocco de geuzennaam van Borgerhout, maar kijk, plots zijn we van imago gewisseld. Nu zijn we dus zomaar ineens Slechte Vlamingen, en dan vooral het bakfietsende deel van ons dorp.

Grappig. Volgens mij is het nog altijd niet vleiend bedoeld maar kom, het is weer eens wat anders.

bovenste plaatje uit De Morgen van afgelopen weekend, onderste tijdens Muziek in de Wijk, Krugerplein, gisteren.

12 opmerkingen:

Erwin zei

Bestaat er iets Vlaemscher dan een triporteur ofte bakfiets? 'k Dacht het niet...

Coralin Jans zei

Hoe slecht kan je zijn als je met iedereen goede maatjes wil zijn?
Foei voor al die haatpraters. Hier in Antwerpen heten die allemaal Alexander met het epitheton ornans 'alles voor mij en niks voor een ander'(ik ken niet alleen Latijn maar ook Grieks)

Miguel zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Miguel zei

Laten we allemaal één ding goed onthouden, "triporteur" is het enige juiste woord !! Het bijhorende lidwoord is "nen". Wat maakt van ons een slekte Vlamming ? Een Vlaming die niks meer met het Frans/Waals/Walen, ..... wilt te maken hebben en dus woorden gebruikt als "bakfiets".

Anoniem zei

Je moet wel zien WIE dit zegt, WIE dit schrijft... heb het niet gelezen, maar ik kan het wel gokken dat het volledige artikel meer achtergrond geeft over de gedachte van de man... Voor de rest... Ik denk dat we allemaal beter weten é...

Hans H zei

Het was een opmerking/vraag van de journalist wiens naam ik zo niet weet. De geïnterviewde (voor wiens rekening de opmerking dus niet komt) was Jan Goossens van de KVS (Koninklijke Vlaamse Schouwburg) in Brussel. De context is de manifestatie 'Niet in onze naam' van een tijd terug.

Anoniem zei

ah voila, niet in onze naam, maar wel in de naam van KVS.. jaloezie ja, jaloezie

Hans H zei

Ik kan je niet helemaal volgen. Wie is jaloers op wie? Nogmaals: de opmerking komt van de journalist, niet van de KVS.

Overigens gaat deze blog over Borgerhout, niet over de KVS in Brussel. Als je het daarover wilt hebben spreek ik graag eens met je af aan één of andere toog. Het stukje hierboven gaat over het imago van Borgerhout naar buiten toe. Als in een toonaangevende krant Borgerhout geassocieerd wordt met linksige bakfietstypes is dat toch wel opmerkelijk. Tot nog toe was de eerste associatie nl. Marokkanen.

De oorsprong van die nieuwe - wat vreemde - typering komt van BDW en toen ging het eigenlijk over de Dageraadplaats (Berchem). Dat is blijkbaar verschoven naar Borgerhout. Ik vind dat - nogmaals - opmerkelijk, en meer nog: grappig. That's it.

Anoniem zei

ah, sorry... ik was misschien niet echt duidelijk in mijn mening. Wilde maar even zeggen dat ze toch, al bij al, jaloers zijn op ons Borgerhout. En de mening van Journalisten, heb ik ook mijn mening over (er zijn hier toch geen journalisten é).
En dat tooghangen... moeten we precies toch wel eens doen... :-)

Hans H zei

Noem tijd & toog & ik zal er zijn.

pascal zei

Ik woon intramuros maar wil absoluut niet geassocieerd worden met die bakfiets gevallen hoor amaai wat een linkse oelewappers zijn me dat. Trouwens al dik spijt dat ik sinds een paar jaren terug naar men geboorteplaats ben gekeerd
Borgerhout en zeker Turnhoutsebaan is de hel

jan zei

@pascal. you win soms, you lose soms.

Maar kijk, we zullen jou niet associëren met linkse oelewappers. Had je andere voorkeuren of mogen we gewoon pascal zeggen?