donderdag 10 oktober 2013

Druoon Antigoon



Herinner je nog de vraag die ik hier enige tijd terug stelde over de grote reus op een platte wagen? Het is mijn eigen broer die met een plausibel antwoord komt: "Zou het niet kunnen dat Roger Nevens uit Zuid-Afrika zich de Antwerpse ommegang en de reus Druoon Antigoon herinnert? We zijn er zelf als kind gaan naar kijken." De Antwerpse ommegang... die woorden beginnen te woelen in mijn eigen geheugen. Ver weg, in de nevelen van de tijd, zie ik mezelf als kindje staan kijken naar een imposante reus. En er is ook een walvis die water spuit. Mijn pa vertelt er iets over. Maar ik hoor niet wat. De beelden zijn flarden...

Op de speciaal voor reuzen bestemde webstek staat meer uitleg over Druoon Antigoon en zijn vrouw Pallas Athena. "De eerste reuzen vinden we terug in de ommegangen en processies vanaf de 14de eeuw. Een eerste vermelding van zulke ommegangen in Antwerpen vinden we al in 1324 terug. Ze hadden een duidelijk religieus karakter. De eerste reuzen verwezen namelijk vaak naar figuren of gebeurtenissen uit de Bijbel, zoals St-Joris en de draak, Sint Christoffel en David die Goliath verslaat. (…) 

De 16de eeuw is een echte gouden tijd voor de reuzen en de ommegangen. De oudste reus die we vandaag in Antwerpen nog kennen, Druoon Antigoon, is uit deze periode afkomstig. (…) Pas in het midden van de 18de eeuw herrijzen de reuzen terug uit hun as, doch voor korte tijd. Het is in deze periode dat Druoon Antigoon een vrouw zal krijgen, Pallas Athena. (…) De Antwerpse reus  is de reus die door Brabo werd verslagen in de legende die Antwerpen haar naam (handwerpen) geeft. De reuzin stelde aanvankelijk de Maagd van Antwerpen voor. Nadien werd ze beschreven als zijnde Pallas Athena, één van de Olympische goden uit de Griekse mythologie."

Als je de foto bekijkt, komt dit overeen met de herinnering van Roger: “In mijn geheugen zit een beeld van die grote man, staande op een platte wagen getrokken door paarden.”

Foto = http://reuzenantwerpen.weebly.com/
 

Geen opmerkingen: