woensdag 26 februari 2014

Boos




Zal ik me weer eens kwaad maken? Ja, ik ga me weer eens kwaad maken. 

Dat heeft deels te maken met dat dramatische ongeluk in Ekeren afgelopen weekend, waar twee fietsers van de weg gemaaid werden door een auto. En omdat ik 1 van de 2 persoonlijk ken komt dat nogal hard binnen.

Ook omdat dat voor mij een bevestiging is van de positie van de fietser alhier, een minderwaardig soort verkeersdeelnemer, willekeurig dood te rijden. Hooguit gezien als een soort levende verkeersdrempel voor te hard rijdende auto's, bij afwezigheid van een serieuze infrastructuur.

Bij uitbreiding maak ik me niet alleen kwaad over het gebrek aan politieke visie, maar ook over de manier waarop die schijnvisie gerealiseerd wordt. In een willekeurig beschaafd land duurt de aanleg van een kilometertje fietspad ongeveer een week. In Antwerpen bedraagt het verschil tussen de bovenste foto en de onderste foto ruim een maand. Je kunt net zo goed twee Waalse panda's vragen om een fietspad aan te leggen, die kunnen dat beter en sneller.

En dan is er nog niet eens iets gedaan aan de echte pijnpunten

*Hans H is er even helemaal klaar mee*


2 opmerkingen:

Miguel zei

ik ben het helemaal met je eens. Een stukje fietspad, voetpad of rijweg, duurt langer dan een flatgebouw neerzetten. Ik heb het hier nooit anders geweten.
Ik begrijp dat niet. De binnensingel valt volledig onder de bevoegdheid van het Vlaams gewest, dus het probleem van verdeelde bevoegdheden en coördinatie kan hier al niet spelen.

DDV zei

Het is inderdaad hemeltergend om te zien tegen welk tempo er aan die fietspaden gewerkt wordt. Zelfde overigens voor de 'nieuwe' situatie aan de ingang van het Rivierenhof. Daar moeten voetgangers en fietsers ook onnodig wachten tot de autoparking klaar is eer ze de ingang terug kunnen gebruiken.
En een 'fietsvriendelijke' overgang van fietspad naar parking en ingang was blijkbaar ook teveel gevraagd.

Aangereden worden door een auto duurt minder dan een seconde. Daarna rijdt de auto gewoon verder alsof er niets aan de hand is terwijl je als fietser niet zelden een jaar of langer de gevolgen ervan moet proberen te overwinnen.