maandag 1 december 2008

Appelstraat 25


Appelstraat 25.
Niets bijzonders denkt u? Dat klopt. Maar vroeger was hier Melkcentrale Schellekens gevestigd. Verdeler van de melk der toekomst, zo zegt hij zelf. De nabije toekomst dan toch. Want nu blijft er niet zoveel meer van over. De man verkocht melk van het merk Rotator. Doet eerder denken aan een film van Schwarzenegger of een merk van motorolie. Doch dit geheel terzijde. Dit vloeibaar palindroom was zowat de eerste 'bewaarmelk' op de markt.
(Advertentie uit "Borgerhout 1914 - 1964, brochure ter gelegenheid van de 50-jarige herdenking van de uitbreiding van Borgerhout", uit de collectie van Jeanne Sels)

13 opmerkingen:

Erik zei

Rotator melk !!! Inderdaad een rare naam. Maar dit heeft te maken met een toestel dat werd gebruikt door Mr.schellekens nl een nieuwe melkinstallatie. De merknaam van deze installatie was Rotator. Dit was op dat moment blijkbaar een uniek concept voor de melkindustrie.
Misschien ook leuk om weten: Appelstraat 39 was ook een toegang tot de melkerij.(mijn grootouders hebben daar heel lang gewoond (boven de poort)en mijn grootvader heeft nog bij Schellkens gewerkt.Er was in de gang van deze woning zelfs een deur die rechtstreeks in de melkerij uitkwam.)
En in de Godtstraat was er ook nog een poort met toegang tot de melkerij. Als ik het me goed herinner staat er boven de poort zelfs de naam Schellekens

simon zei

Bedankt voor de informatie, Rikketik! We gaan zeker eens kijken in de Godtstraat! Moest je nog foto's hebben van in grootvaders tijd (of meer recent). Daar zouden we heel erg blij mee zijn.

Unknown zei

Ik ben zelf een schellekens, het bedrijf was van mijn overgrootvader. Indien ik nog eens foto's vind zal ik deze zeker even doorsturen

simon zei

Dat zou fantastisch zijn! Bedankt voor je reactie.

Unknown zei

De foto's zullen voor later zijn, die liggen blijkbaar allemaal bij mijn grootmoeder, maar deze woont in Spanje.. Misschien voor deze zomer dus :)

simon zei

no hay problema

Unknown zei

http://img819.imageshack.us/img819/6692/96180915.png

Hans H zei

mooie foto achter deze link. Kun je ons wat achtergrondinformatie mailen zodat we er over kunnen schrijven?

Unknown zei

goh, daar vraag je me wat.. was één van de foto's van een konvooi van al hun wagens die door de stad reden..

Unknown zei

Beste Schellekens,

Ik vroeg me af of je ondertussen nog foto's van de toenmalige melkfabriek teruggevonden hebt.
Wij zijn de oude fabriek ondertussen aan het ombouwen tot kunstgalerie en het zou fantastisch zijn om er oude foto's van te zien.
By the way, de naam Schellekens blijft boven de garagepoort om de geschiedenis niet uit te wissen...

Koen

Unknown zei

Ik ben de kleindochter van Petrus Louis Van den Bergh die destijds het huis in de Godtsstraat 15 en in de Appelstraat heeft gebouwd en er een aannemersbedrijf runde tot zijn dood in 1924. Mijn oom zette de zaak verder tot ong.1930 en de gebouwen werden verkocht aan de melkerij Schellekens in 1930. Mijn grootmoeder woonde nog boven de zaak tot in1953 wanner ze overleed op 89 jarige leeftijd. Mijn tante woonde er nog tot in 1957 wanneer de familie Schellekens de woning overnam. Gezien ik nog te jong was toen mijn tante het pand in 1957 ruilde voor een appartement in Mortsel en er weinig foto's bewaard zijn gebleven heb ik maar weinig herinneringen van het woongedeelte boven de melkerij. ik was enorm verbaasd toen ik vandaag, na bijna 60 jaar, het pand teru betrad. Proficiat voor de initiatiefnemers om dit zo prachtig te hebben. het was voor mij zeer emotioneel om de huizen en atelers van mijn grootvader terug te zien en vooral in deze context. bompa zou heel fier geweest zijn op deze realistie en mijn vader ook. ik wens de eigenaars van de kunstgalerij heek veel succes mt hun initiatief.
Martine Van den Bergh, een fiere kleindochter van Petrus Louis Van den Bergh

Unknown zei

Geachte Koen,
bij de opruim van het huis van mijn ouders heb ik een originele fles gevonden van de Antwerpsche Melkcentrale, met porseleinen dop.
Heeft u interesse om deze tentoon te stellen?
mvg,
Nina Vanwonterghem
ninavanwon@hotmail.com

Leen Beyers zei

Beste Nina en allen,

In het MAS bereiden we een nieuwe expo voor met als werktitel: voedsel vormt de stad.
We zouden het heel interessant vinden om enkele voorwerpen, foto's en een affiche van de Rotator melk of melkerij Schellekens te kunnen tonen.

Mag ik jullie daarom om hulp vragen?

Alvast hartelijk dank,
Leen Beyers
leen.beyers@stad.antwerpen.be