zondag 13 april 2014

Nijlgans





In het Te Boelaarpark verscheen plots een vreemde vogel. Nu is dat op zich niet ongewoon, want er lopen regelmatig vreemde vogels in het park rond. Maar deze keer was het een vreemde echte vogel. Ik had het dier al eerder gezien, maar elders, in Afrika stond mij voor. Thuis gekomen ben ik gelijk kan opzoeken in een naslagwerk. En inderdaad, het was een Nijlgans.

Nijlganzen behoren ondanks hun naam en hun vorm tot de eenden. Ze komen oorspronkelijk uit Afrika maar werden in Europa ingevoerd als siervogel. Waarschijnlijk zijn er een aantal vogels ontsnapt en konden zij zich handhaven. De soort is zeer algemeen langs meren, moerassen, rivieroevers en grasvelden. Meer en meer wordt de soort ook waargenomen langs vijvers van parken en recreatieve gebieden. In het park hier bij ons kwamen zij hoogstwaarschijnlijk even foerageren. Ik vrees dat zij geen genoegen nemen met het badkuipje dat vijver wordt genoemd

Volgens het ‘agentschap natuur en bos’ werd de Nijlgans in België voor het eerst in het wild gesignaleerd in 1984. Het eerste koppel broedende ganzen werd waargenomen in 1993, in Oost-Vlaanderen. De West-Europese populatie wordt momenteel geschat op ongeveer 2500 broedparen. Tussen het agentschap en deze beesten botert het niet echt. “Want”, zo zegt het agentschap, “omwille van het hoge risico voor de Belgische biodiversiteit wordt de soort als problematisch geïdentificeerd”. 

Ik vind de dieren wel iets hebben.

Geen opmerkingen: