zondag 21 september 2008

Peperbus en Sint Janstraat (1)


Dit is een relatief bekende foto. Was laatst ook te zien op de ´Knus rond de Peperbus´ forumsite. Vanaf deze positie (de fotograaf aan het eind van de Sint Janstraat of op de Turnhoutse baan) is de kerk door de jaren heen vaak gefotografeerd. De komende tijd zal ik nog varianten op deze site opzetten. Vandaar de nummering, zodat u straks de verschillende foto´s makkelijker kunt vergelijken.

Interessant aan deze foto is de positie van de fotograaf op de Turnhoutse baan, waardoor we kunnen zien dat er op de hoek van de Turnhoutse baan en de Sint Janstraat vroeger een tabakswinkel was (waar nu de nieuwe appartementen gebouwd worden). Ook een mooie kijk op de huizen aan de rechterkant van de Sint Janstraat, die nu gedeeltelijk verdwenen zijn.
(foto: collectie Hans Hoosemans).

8 opmerkingen:

Marysol zei

Mooi, die bestrating, ook voetpad zag er veel minder marginaal uit.

Hans H zei

De fotograaf moet op de eerste verdieping hebben gestaan van een huis aan de Turnhoutse baan. De kasseien en het koetsje geven het een pittoresk sfeertje. Als je klikt op de foto voor een vergroting zie je al een winkel op de plaats van de later De Toren (zie 2 foto´s hieronder).

Hans H zei

Volgens Simon is het winkelpand wat ik hierboven als de latere De Toren aanduid het huis op de hoek Reuzenstraat/Mertensstraat, waar nu Ivan en Eva wonen. Ik denk dat hij gelijk heeft. In plaats van dat op internet te melden zoals moderne mensen dat doen, vertelt hij me dat als hij me op straat tegenkomt. Ouderwets.

simon zei

Ouderwets? Zeer zeker! Vroeger was immer alles beter :-)
(Enige minpuntje was dat deze site toen nog bestond.)

Hans H zei

Ik neem aan dat het woordje ´niet´ hier ontbreekt...

Hans H zei

Ik neem aan dat het woordje ´niet´ hier ontbreekt...

Hans H zei

De kracht zit in de herhaling...

simon zei

Vergeef mij het foutje.
Mijn nagelnieuwe postduif was onderweg met het woordje 'niet'.
(Volstaat een keer? Of is het moderner alles in duplo te posten?)