woensdag 23 maart 2011

Tips & tricks (2)


Burgers van Borgerhout kunnen zich op allerlei manieren bemoeien met de besluitvorming over de openbare inrichting. Bijvoorbeeld door naar de wijkoverleggen te gaan die regelmatig georganiseerd worden en daar hun stem te laten horen.

Ze kunnen er ook voor kiezen om dat niet te doen, en te wachten tot er een besluit is genomen om dan met terugwerkende kracht te protesteren. Dat gaat dan veelal via petities, facebookgroepen, speciale websites, zelfgekopieerde raamposters en spandoeken.

(voorbeeld van dat laatste op de foto: een spandoek aan de Zwitserse apotheek tegen de afsluiting van de Te Boelaerlei)

Prachtig vind ik het, de participerende burger. Toch even wat goedbedoelde tips als ervaringsdeskundige:

  • vermijd uitroeptekens (lelijk)
  • vermijd woorden als 'onaanvaardbaar' en 'gewone burger' (te dramatisch)
  • zorg voor een mooie lay-out, een krachtig logo doet wonderen
  • verpak de boodschap positief en zorg voor een onderbouwd alternatief
  • wees pro-actief (bezoek de wijkfora en hoorzittingen)

Als dat allemaal niet helpt kan men eventueel overstappen op omkoping, chantage of het instellen van een no-fly zone.

16 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik dacht dat het u niet echt interesseerde... omdat je hier niet veel komt... dit stoot mij wel een beetje tegen de borst... De Te Boelaarlei mag niet afgesloten worden, dit is onaanvaardbaar!!!!! Wij, jij, zijn allemaal gewone burgers, de niet-gewone burgers zijn die grootsprekers op't schoon verdiep of Moorkensplein die niet luisteren naar hen die belasting betalen en ervoor zorgen dat zulke dingen gefinancierd worden. En op wijkfora en hoorzittingen luistert men niet naar ons, ... denk niet dat er geen moeite wordt gedaan. En ofwel interesseert het u, ofwel laat ge het voor wat het is en maakt ge het niet belachelijk. Dank U

elise zei

Ik vind het fantastisch. Zowel het spandoek als het blogstukje.

Erwin zei

@Benjamien: Ik denk dat je de tekst nog eens moet lezen en ditmaal goed...

jan zei

Azo goed. Zo goed! Geweldig!!!!!

Hans H zei

@B.: ik denk dat je mijn tekstje anders moet interpreteren. Je hebt een boodschap te verkopen (in casu: het openhouden van de TB-lei), en het is bewezen dat een positieve boodschap beter overkomt dan een negatieve.

Dus niet 'Neen Neen!!!!!!, niet dicht", maar "Ja, open!", bijvoorbeeld.

Daarnaast: ik heb nooit gezegd dat het me niet interesseert maar dat ik geen mening heb over de inhoud van het dossier omdat het mijn persoonlijk verkeerscirculatieplan niet in de war brengt.

Tenslotte: geen dank voor de gratis publiciteit voor jullie actie :)

Piet-je zei

Met de goedbedoelde tips van de participerende burger kan men het zonder meer eens zijn.
Gewone burger B. Heiremans heeft echter ook ver van ongelijk.
Men krijgt inderdaad weinig gehoor op fora en inspraakvergaderingen. Zelfs als men je laat uitspreken, wat vaak niet het geval is, blijkt achteraf toch telkens weer dar de oorspronkelijke projecten van een bepaald groepje initiatiefnemers toch worden uitgevoerd zoals oorspronkelijk voorzien. Tegenargumenten worden meestal lacherig opzij geschoven en er wordt zelden gepolst naar de opvattingen van de meerderheid der betrokkenen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de beslissingen in verband met ontbrekende parkeergelegenheid of met het verdwijnen van het natuurlijke heuveltje aan de Reuzenstraat.

Anoniem zei

als ge hier geen mening voor hebt, laat het dan zoals het is...

Anoniem zei

nog even cijfers: 249 van de 397 medewerkers aan een enquete vonden het kruispunt gevaarlijk. En dit terwijl Borgerhout meer dan 42000 inwoners heeft. Democratisch... niemand hier in de straat wist dat men een enquete heeft gedaan... dus ge zou voor minder negatief worden en gefrustreerd. Ge moet alles in context bekijken... Een straat afsluiten is een gevoelspunt. Wat alst stad ineens uw deur dicht metst en zegt, vanaf nu moet ge langs achter?

Anoniem zei

ahja, eneuh... 1500 handtekeningen tegen het afsluiten...

Hans H zei

Ken je het verschil tussen hoofd- en bijzaken? Hoofdzaak in dit stukje tekst is de besluitvormingsprocedure en de reacties daarop, de bijzaak (voorbeeld) het TB-lei dossier. Zoals je zelf opmerkt ga ik daar inhoudelijk niet op in.

Je hebt hier een vrij podium om dat middels de reactiefunctie wél te doen, maar ga a.u.b. niet de schijn opwekken dat ik hier vóór een afsluiting pleit(ook niet tegen, hoe duidelijk moet ik zijn?)

Pana zei

Ter informatie:
http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/80/62/429.Y29udGV4dD04MDM0MTYy.html

terpentijn zei

als ik naar zo'n bijeenkomst ga zijn er nooit meer dan 50 mensen. waar komen die 1500 handtekeningen vandaan? het is makkelijk om naar fc de kampioenen te zien als er beslissingen worden genomen en achteraf bij de apotheker een handtekening tegen te zetten.

Anoniem zei

mensen werken, en als mensen zelfs geen uitnodiging krijgen is het moeilijk om naar zo'n vergadering te gaan. Als ze niet luisteren op een districtsraad moet je wel op zo'n manier werken... en FC de Kampioenen is niet echt mijn ding... kheb toch wel een betere smaak.

Hans H zei

Da’s onzin Benjamien. Ik werk ook en ik kan daar ook tijd voor maken. Ik krijg ook altijd een uitnodiging, en anders lees ik het wel in den Antwerpenaar of zo. En als ik niet zou kunnen vraag ik het verslag op, of vraag één van mijn buren of ze me willen informeren. Het heeft gewoon puur te maken met een betrokken houding t.o.v. de buurt waarin je woont.

Pana zei

Ik heb geen mening over de sluiting van de TB-lei, wel over de wijze waarop hier gepraat wordt.
Borgerhout telde anno 2008 inderdaad 42.833 inwoners (21.072 mannen en 21.761 vrouwen).
Het is duidelijk dat niet iedereen in Borgerhout begaan is met het lot van de TB-lei, wel een aantal inwoners van Deurne waarover men niet spreekt (en niet meetelt).

Men zegt: het advies (let op: niet over de sluiting, wel over het gevaarlijk vinden van het kruispunt) ingewonnen bij 397 personen is niet democratisch. Bedoelt men representatief?

Men gebruikt het argument: er zijn 1500 neen-handtekeningen. Is dit dan wel democratisch? Hoeveel ja-stemmen zijn er?

Pana zei

Nog even terugkomen op de bevraging bij 397 personen, met 249 ja-antwoorden.
Of dit representatief is, hangt af van de wijze waarop de ondervraagde personen geselecteerd werden, niet van de hoeveelheid personen.
249 ja-stemmers op 397 = 62,7%.
Indien de 397 personen juist geselecteerd werden, kan men eenvoudig berekenen dat het percentage in de totale bevolking, met 95% zekerheid, 62,7 +- 4,8 % bedraagt, m.a.w. tussen 57,9 en 67,5 % ligt.