donderdag 1 maart 2012

Charles Szolyvai, een Hongaar in Borgerhout (2)






Met Charles Szolyvai, de Hongaar die in zijn jeugdjaren in de jaren 1920 een tijd in Borgerhout verbleef maakten we vorige week al kennis (teruglezen HIER). Nu deel twee, en daarvoor kopieer ik de mail die ik van Xavier Van Mol kreeg:
Dag Hans,


Mijn eerste actieve kennismaking met het onderwerp : "Hongaarse vluchtelingenkinderen in Borgerhout" begon met het bezoek van Charles Szolyvai (alias Charlie)in +/- 1967 aan zijn pleeggezin van eertijds. Charlie kwam in die dagen, met zijn Japanse echtgenote, ook bij mijn ouders in de St Janstraat 15 (zie fotootje van zeer slechte kwaliteit uit een gewoon boxske, zonder flash).


Via Charlie konden we terug de draad opnemen met zijn broer Jenö Szeredas, die inmiddels een kunstschilder met faam was geworden in de Verenigde Staten. Jenö kwam in de volgende jaren verschillende malen met zijn echtgenote Polly, naar Parijs voor de tentoonstellingen "artistes du monde", waaraan hij regelmatig deelnam en kwam dan steevast ook naar mijn ouders in Borgerhout, naar mijn broer Dominique in Deinze en naar ons in Edegem.


Na het overlijden van onze Papa in december 1970 bleven zowel mijn broer Dominique als wij in regelmatig schrftelijk contact met Jenö. Mijn echtgenote Ria en ik zijn hem ook eens gaan bezoeken in New York in 1975.


Szolyvai en Szeredas : 2 verschillende familienamen en toch broers ? Ja, toen de 2 in 1956 of 1957 (?) last vreesden met het communisme en met de Russische geheime dienst emigreerden ze alle 2 naar de USA. Ze hadden weinig of geen contacten meer met elkaar, want de verstandhouding tussen de 2 broers was niet meer opperbest. Hun beider werkelijke familienaam is Szwerlichkosky (of de schrijfwijze van de familienaam 100% correct is, durf ik niet garanderen op één of twee letters na).


Ik reageerde op een artikel in "Kerk en Leven" van +/- 2j geleden, waarin de Leuvense hoogstudente Vera Hajló vroeg naar bronnenmateriaal om getuigenissen en fotomateriaal op te nemen in haar doctoraatsthesis. Zo volgden een paar schriftelijke en één mondelinge sessie met haar tot de uitnodiging voor haar lezing in december a.s.

Geen opmerkingen: