donderdag 1 maart 2012

Studebaker




Herinnert u zich de Borgerhoutse trolleybus nog? De auto hierboven is geen trolleybus maar een gewone. Blijkbaar was er tussen 1948 en 1958 een vaste buslijn tussen het Groeningerplein en het Zuidstation. Verder weet ik er niks van en hoop ik op een stukje publieksparticipatie.

Toch nog even over het merk: het zou een Studebaker zijn (wiki), een Amerikaans merk waarvan ik niet wist dat ze ook ooit bussen gemaakt hebben.

foto via Zone 01, met dank aan Johan Buytaert

3 opmerkingen:

Ludo Dieltiens zei

De trolleybus reed vanaf 10.10.1938 ter vervanging van tram 6 (Pothoek-Zuidstation). Hun standplaats was de loods aan de Pothoekstraat. Volgens E. Keutgens, in: De Antwerpse Tram 1873-1979 zou Trolleybus reeks 31-45 gemaakt zijn bij de Constructions Electriques de Belgique in Luik

Erwin zei

De foto is volgens mij genomen in de Somméstraat, meer bepaald aan de zijkant van depot Pothoek.

Hans H zei

reactie per mail:

De Borgerhoutse trolleybus droeg het nummer 6 en die zorgde voor de verbinding Borgerhout --> Antwerpen Zuid dit was op de Vlaamse Kaai, toen nog een echt dok voor vissersboten en Rijnaken. Van daar vertrok de trolleybus terug naar Borgerhout.

Het vertrekpunt was in de Gravinstraat, tegenover de winkel van rookgerief en sterke dranken, vlakbij de Turnhoutsebaan.
De trolleybus reed dan door de Geyselsstraat, via de tegenwoordige parkeergarage (vroeger stelplaats van de trolleybussen) in de buurt van het Stuyvenbergziekenhuis, door de Diepestraat (of was het de lange Beeldekensstraat) (?) door de Vondelstraat en stak de Italiëlei over.

De trolleybus reed dan verder over de Paardenmarkt, langs het Hessenhuis, de Brouwersvliet, draaide dan linksaf en volgde de scheldekaaien tot aan de Vlaamse kaai (de huidige "gedempte zuiderdokken), waar hij zijn eindpunt had tegenover de toenmalige kolenhandel Ducarme (vlakbij de hoek van de Vl. Kaai en de Kronenburgstraat).

Ik heb die trolleybus heel vaak genomen omdat 2 van mijn tantes in de buurt van de Kronenburgstrraat woonden.
Een geliefkoosde bezigheid van de "kapoenenjeugd" tot grote woede van de buschauffeur en/of de kaartjesknipper, was een of twee trolleys uit de bovenleiding trekken, wat zeer gemakkelijk van binnen in het voertuig kon : even de achterruit openen en aan de koord trekken, of aan het begin- ofeindpunt van de route.

Een groot pluspunt van de trolleybussen was de grote wendbaarheid van het voertuig : bij de minste opstropping, dubbelparkeerders in Diepestraat of Lange Beeldekensstraat bijvoorbeeld, kon de trolleybus zeer gemakkelijk uitzwenken en het hinderlijk obstakel ontwijken.

m vr gr
Xavier Van Mol