maandag 18 mei 2009

Eindpunt




Tot 1964 reden er trolleybussen in Borgerhout. Een trolleybus is een door elektromotoren aangedreven bus die van stroom voorzien wordt met behulp van een tweedraads bovenleiding. Lijn 6 (Zuidstation – Borgerhout) werd ingesteld in 1938.

Van de bussen van lijn 6 is nog een exemplaar bewaard gebleven, en die is te bezichtigen in het trammuseum in Berchem. Hoewel, op het moment niet want hij staat vanwege herstellingswerkzaamheden elders. Gelukkig kon ik er nog wel een ansichtkaart van kopen.

Volgens de vriendelijke medewerkers aldaar was het eindpunt van lijn 6 de Gijselsstraat. Daar zou dus de bovenste foto (uit de collectie van Frank Cavens) genomen zijn.
Update 26-05: het zou hier toch de Gravinstraat betreffen. Zie de reacties hieronder.

4 opmerkingen:

carl zei

Die bus herinner ik me nog levendig. Mijn vader werkte in de Ets. Van den Bergh. Toen ik na zijn werk een ijsje van hem kreeg, en nadien bus 6 nam, werden wij eraf gesmeten. Ijsjes mochten dus niet...

Hans H zei

Zeg Carl, dan weet jij misschien ook wel of de bovenste foto ECHT in de Gijselsstraat werd genomen. Ik herken het niet direct...

Erwin zei

Volgens mij is de foto in de Gravinstraat genomen. De bus reed door de Gijselsstraat (toen nog blijkbaar tweerichting) en draaide aan het stuk Turnhoutsebaan tussen Gijselsstraat en Gravinstraat. Het gebouw aan de linkerkant is den Dockx (afgebroken), op de achtergrond de (ook) afgebroken hoek Turnhoutsebaan - Stenenbrug.

Hans H zei

Hee Erwin, dat lijkt me een plausibele verklaring. Dank!

Ik heb het label aangepast.