woensdag 2 april 2014

De vraag van vandaag


De vraag van de dag luidt: in welke straat in Borgerhout woonde Mijnheer Maes? Er is namelijk geen enkele bestaande straat die ik kan ontdekken in het handschrift hierboven.

De winnaar krijgt naar een niet-bestaande traditie een consumptie op het terras van Bar Leon, op mijn kosten.


Gewoon omdat ik het wil weten.


UPDATE (uit Prims, 1936): Eliaertsstr. - Op het Borgerhoutsch veld. De opening van dit nieuwe kwartier, met plein waarop het het nieuw gemeentehuis zou komen - op gronden der wed.De Groof, - werd goedgekeurd bij K.B. van 7 augustus 1883. 



UPDATE 2 of de 's-Herenstraat: "Akte  betreft:  Borgerhout,  1  grond  in  's  Herenstraat  -­-­  De  Groofstraat  N°  21. Notariaat  Antwerpen  rep:  17018  -­  nr:  0031 Notaris:  Deckers,  Henri  te  Borgerhout.
Het zou dus de 's Herenstraat zijn... "

UPDATE 3: "De De Groofstraat is nu het deel van de Maréestraat tussen de Langstraat en 's Heerenstraat. "

UPDATE 4: En Jozef maakt het compleet: in het verlengde van de Maréestraat:



15 opmerkingen:

Janvde zei

Misschien vergisten ze zich en bedoelden Jan De Groofstraat in Wilrijk? De eerste hoofdletter is een G zoals ik ze in de lagere school in handschrift geleerd heb volgens mij.

Stefan zei

Pancrace... voor zo'n voornaam zou ik willen sterven... Of toch maar net niet...

Henk zei

Hier (http://geneaknowhow.net/script/dewit/antwerpen-huurrijtuigen-1899.htm) staat een "Groofstraat Borgerhout" vermeld. De buurman van meneer Maes was blijkbara koetsier.

Hans H zei

Groofstraat! Pint voor Henk! Een tweede voor wie weet waar dat was.

wilfried zei

In Borgerhout! Tweede pint voor mij! bedankt Hans.

Hans H zei

De redactie is uitgesloten van deelname, had ik dat al gezegd?

Janvde zei

Op die link van Henk staat bij meeste straten in Borgerhout, er Ooststatie of andere locatie in Borgerhout bij, maar bij de Groofstraat; Groofstraat 29 Borgerhout-Meir. Wat is dat??

Hans H zei

Pint voor mezelf. Zie update.

Joris zei

mmm ... Weten we nu al waar het was?
Dat van die koetsier was makkelijk te vinden..


Want volgens mij wordt verwezen naar gronden, niet naar een straat, toch?



Ik vond dit:

Akte  betreft:  Borgerhout,  1  grond  in  's  Herenstraat  -­-­  De  Groofstraat  N°  21. Notariaat  Antwerpen  rep:  17018  -­  nr:  0031 Notaris:  Deckers,  Henri  te  Borgerhout.

Het zou dus de 's Herenstraat zijn...

Joris zei

Info vond ik hier:

http://search.arch.be/nl/zoeken-naar-personen/zoekresultaat/q/zoekwijze/s?text=groofstraat

Hans H zei

Ook een pint voor Joris!

Joris zei

JEUJ! We zullen die pinten anders aan ons zomerbar of op onzen Elektrik Picknick in't Te Boelaerpark nuttigen ;)

Erwin zei

De De Groofstraat is nu het deel van de Maréestraat tussen de Langstraat en 's Heerenstraat.

Hans H zei

En een cola voor Erwin :)

Hans H zei

En een krat voor Jozef!