De werken aan de Gitschotellei zijn aardig opgeschoten. Momenteel
gaat het kruispunt met Vosstraat en Cruyslei op de schop. Aan de aansluiting met
de Vosstraat komen verkeerslichten. Er ook nog eens lichten aan de Cruyslei.
Verder worden een nieuw fietspad en nieuwe tramperrons aangelegd. En ook nieuwe tramsporen. Dat er voor
deze ingreep een aantal bomen tegen de vlakte werd gelegd, is “collateral
damage” of nevenschade van de vooruitgang. En daarbij, nu we dank zij de
infoborden aan het ecohuis weten dat de
lucht in Borgerhout nog niet zo slecht is, kijken we niet op een boom meer of
minder.
Hopelijk worden de
nieuwe verkeerslichten afgestemd met de lichten aan het kruispunt
Drakenhoflaan – Boekenberglei. Zoniet kunnen de bewoners van Victor De
Langhestraat, Joris Libertstraat, Luchtvaartstraat en Joris Helleputtestraat
de Gitschotellei niet meer oversteken. Dan verwordt deze morzel grond tot een
enclave zoals Baarle Hertog of Kaliningrad. Goddank hebben de mensen daar nog het vliegveld
waar in geval van nood een luchtbrug kan ingesteld worden. Zoals de Berlijnse luchtbrug in 1948.
Ondertussen zijn op de Gitschotellei bomen geplant. Je
weet nog dat de linden plaats moesten maken voor een fietspad. Tussen
fietspad en trambaan zouden er essen aangeplant worden. Blijken de essen
massaal aangetast te worden door een schimmel. Dus zouden er elsen komen. Wat
er daarmee verkeerd liep, weet ik niet. Maar er werden uiteindelijk platanen geplant.
Nu ja, wie ooit in Saint-Rémy de Provence is geweest, weet dat deze bomen best imposant
kunnen zijn. Je moet ze dan wel de kans geven om groot te worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten