woensdag 24 november 2010

Sluiting


"Het onveilige vijfarmenkruispunt Luitenant Lippenslaan – Herentalsebaan – Te Boelaarlei – Morkhovenlei – Stenenbrug wordt straks een vierarmenkruispunt. De Te Boelaarlei gaat dicht.

De sluiting ervan is meteen de belangrijkste ingreep die voorzien is in het nieuwe wijkcirculatieplan voor Borgerhout extramuros, dat de veiligheid van de zwakke weggebruikers moet verbeteren en sluipverkeer weren.

De districtsraad keurde het maandag met een nipte meerderheid goed. Omdat het door de ingewikkelde verkeerssituatie voor fietsers onmogelijk is om het vijfarmenkruispunt veilig over te steken, liet het district een veiligheidsstudie uitvoeren door studiebureau Vectris.

Dat stelde vast dat de sluiting van de Te Boelaarlei de meest opportune oplossing was: het kruispunt wordt compacter, overzichtelijker en veiliger voor de overstekende fietsers en voetgangers."

Bron: Gazet Van Antwerpen
Foto: Yves Lemmens (1995)

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik vraag mij af of er naar de middenstand is geluisterd, de parochiale werking, het educatief centrum, horeca-zaken,...
In het begin van de straat staat de kerk van het Heilig Hart, een klooster, een parochiaal centrum, een school, muziekschool, apotheek...
Wat moet er gebeuren als bijv. een huwelijk of een begrafenis plaatsheeft in de kerk? Lijkwagens kunnen nu al niet parkeren voor de kerk. Niet iedereen kan met een fiets rijden.
Wanneer gaat het districtsbestuur dit eindelijk eens doorhebben? In plaats van Borgerhout leefbaar te maken wil mijn Borgerhout afsluiten van de rest van de stad. Straten worden zo veranderd dat je het echte Borgerhout (waar verloedering de scepter zwaait) niet ziet. De mensen van de districtsraad rijden allemaal per fiets, ze vernielen het oud-gemeentehuis door hun fietsen in de hal te parkeren. Wanneer gaat het beleid "als het maar voor mijn deur goed is" stoppen? Alles wat te maken heeft met "eigen" cultuur wordt kapot gemaakt door een stelletje mensen die handelen zonder besef.

Het kan toch niet zijn dat er geen andere oplossingen zijn om dit probleem op te lossen. Als de lichten al anders worden afgesteld zie ik geen probleem. Niet alleen auto's moeten omrijden, ook fietsers zullen hopeloos om moeten rijden door smalle straten waar ze geplet gaan worden tussen geparkeerde auto's en doorgaand verkeer (vrachtwagens, want die komen ook door de te boelaarlei)

elise zei

Aangezien ik geen middenstander ben en vaak fiets en vaak DOOR Borgerhout moet en dit ongeveer voor mijn deur is of toch alleszins voor de deur van de school van mijn kinderen en ik niet trots ben dat dergelijke kruispunten tot de "eigen cultuur" behoren, juich ik het wel absoluut toe dat dit kruispunt wordt heraangelegd.

Deheer Heiremans moet in de politiek denk ik :-)

wannes zei

Als je het kruispunt kent /en/ ballen aan je lijf hebt, dan was er geen probleem.
Tot ze een tijd geleden de lichten hebben aangepast. Je geraakt niet van de Morckhovenlei naar de Herentalsebaan (met de fiets of auto, maakt al niet uit) zonder de fietsers of auto's uit de Te Boelaerlei te kruisen. Ze krijgen veeel te snel groen. Ik vind dit vooral gevaarlijk voor de voetgangers die de Herentalsebaan wilden oversteken.

Blij dat er /iets/ gebeurd in elk geval.
Lichten op de Stenebrug zijn ook geen slecht idee, al zou een flitspaal thv de Collegelaan ook geen kwaad kunnen.

Anoniem zei

Beste elise, het spijt me ten zeerste om dit te moeten zeggen, maar uw reactie slaat de nagel op de kop van wat ik duidelijk wil maken. IK IK IK, maar er zijn nog andere mensen buiten IK ook. Verkeer behoort inderdaad niet tot onze cultuur, maar geloof en muziek wel. En ik vrees dat de Te Boelaarlei niet voor de deur van het Xaveriuscollege is.
Er moet iets gedaan worden aan dit kruispunt, maar straten ontoegankelijk maken is niet de oplossing, dit is een oplossing zoals mensen onteigenen om een pleintje aan te leggen en ik weet dat men hier in Borgerhout ook tegen onteigenen is, dus wees een beetje concreet in uw meningen A.U.B.

Hans H zei

Benjamien, je hebt helemaal gelijk! Ik ben er al tien jaar mee getrouwd, en inderdaad: altijd IK IK IK en nooit een concrete mening. Ik ben blij dat iemand anders er ook eens wat van zegt.

Erwin zei

Ha ha ha, die Hans toch!