vrijdag 8 januari 2010

Op stap

Weerom trekt een stoet zich op gang. Schoolmeisjes, op hun paasbest uitgedost, gaan voor. De heilige graal volgt, gedragen door vier engelachtige wezens op korte afstand. De rest van de stoet volgt in hun spoor. Het volk kijkt toe.

Twee dingen vallen mij steeds weer op bij het bekijken van deze foto's:
Eén: dit is nog niet zo gek lang geleden en ik, jonkie zijnde kan mij dat dus niet meer voorstellen, zo van die engeltjes die over straat paraderen. En ik denk niet dat mij een gebrek aan inbeeldingsvermogen kan worden verweten.
Twee: wisten ze die stoeten altijd zo te plannen dat er zon scheen of bestaan weergoden echt en zijn die Katholiek? In elk geval moet de eerste stoet of andere openluchtactiviteit die uitgeregend door de straten trok, mij nog onder ogen komen.

De plaatsbepaling van deze foto wil ik graag crowdsourcen. Ga uw gangen in de reacties.

Foto uit de collectie van Hendrik Roelandt
Update: het zou de Florastraat zijn, met dank aan Edgar (zie reacties hieronder)

5 opmerkingen:

Hans H zei

Helmstraat????

jan zei

@hans maar ik zie de chocoladefabriek niet... Die zou toch duidelijker aanwezig moeten zijn tussen die huizen?

elise zei

Ik heb zelf nog meegedaan als engeltje in de Heilig Bloedprocessie in Brugge. En zo veel ouder dan jij ben ik nu ook weer niet...

Maar ik denk inderdaad ook dat het een uitstervend ras is, de stoetende engeltjes.

Edgard zei

Als mijn geheugen mij niet in de steek laat is de fotot genomen eind jaren 1950 en uiteraard gaat het over een processie van de Sint jan parochie. De straat is de Florastraat en de foto is genomen van op de hoek van de Terloostraat. Links waar het reclame paneel staat was een slager en verder in de straat waar je bomen kan zien was een apotheker. De deur van dat huis staat vermeld bij de Floarastraat als neo gothiek. Voor rechts op de foto ziet men een zij gevel en daar is later huis Fabiola, later hotel Fabiola (een boek is er over geschreven).

Hans H zei

Dank u Edgar! U wordt meteen geloofd! Label Florastraat is toegevoegd.