zondag 19 september 2010

Toponiem



Over de oorsprong van de benaming Borgerhout is al vaak en vruchteloos gediscussieerd, en ik ga daar lekker niet aan mee doen. Wel wil ik u even wijzen op een interessant feit in dat kader, namelijk dat het toponiem vaker in de Kempen voorkomt. Een Borgerhout bestaat/bestond o.a. ook in Rijkevorsel, Kasterlee, Dessel, Mol, Meerhout en Hulshout. Allemaal met minder inwoners dan ons dorp, dat dan weer wel.

Hierboven twee keer Oud-Borgerhout-op-den-buiten: in Mol en Kasterlee.

3 opmerkingen:

jozef zei

Hallo

Even kijken http://www.wulfila.be/tw/facsimile/?page=165 i.v.m. Borgerhout.

Lijkt mij O.K. en verklaart waarom Borgerhout inderdaad meer voorkomt.

Hans H zei

Een aannemelijke theorie inderdaad. Blijft wel een theorie natuurlijk :)

Erwin zei

Ik weet niet meer waar ik het gehoord heb, maar "Borger-" in Borgerhout zou gewoon burger betekenen. Borgerhout is het hout voor de burger (in dit geval was de burger de Deurnenaar). Een geval van volksetymologie waarschijnlijk...