Er is onlangs een boek verschenen met de titel "De blijde intrede van de automobiel in België, 1895-1940" (info). Het gaat o.a. over de enorme impact die de auto in korte tijd maakte op de inrichting van de openbare ruimte.
In 1900 waren er 715 auto's en 340 motorfietsen in België. In 1913 waren er dat respectievelijk al meer dan 10.000 en 6.000. De straten zijn sindsdien voorbehouden aan de automobiel en de voetganger is verbannen naar de stoep.
Hierboven: het verschil voor en na in de Jan De Laetstraat. Op de achtergrond de Donkere Poort.
In 1900 waren er 715 auto's en 340 motorfietsen in België. In 1913 waren er dat respectievelijk al meer dan 10.000 en 6.000. De straten zijn sindsdien voorbehouden aan de automobiel en de voetganger is verbannen naar de stoep.
Hierboven: het verschil voor en na in de Jan De Laetstraat. Op de achtergrond de Donkere Poort.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten