vrijdag 19 november 2010

De dood in Borgerhout


"Woensdag 14 november 1984 zal onmiskenbaar als een zwarte dag geboekstaafd blijven in de annalen van de Dienst voor stadsreiniging.
Op die dag werd een trouw medewerker tijdens de uitvoering van zijn taak op even abrupte als dramatische wijze uit ons midden weggerukt.
Bij de bediening van het laadsysteem van een zogenaamde perswagen ingezet voor het ophalen van grof huisvuil, kwam de 41-jarige Jozef Traets om het leven [...]
Het slachtoffer [...] moet vrijwel op slag dood zijn geweest
Het fatale ongeval deed zich voor in de Florastraat te Borgerhout [...]"


De dood maakt onmiskenbaar deel uit van het leven. Soms wordt een mens er onverwachts mee geconfronteerd.
Op een morgen passeerde mijn moeder aan de Florastraat, waar een ziekenwagen, een politiewagen en een vuilniskar stonden.
De volgende dag vernam ze uit de krant waarvan zij - gelukkig - geen getuige was geweest. Het krantenartikel heb ik niet teruggevonden, maar bovenstaande tekst stond nadien in het personeelsblad van de stad Antwerpen.

Info en foto: Sodipa, 1985

1 opmerking:

Unknown zei

Ik herinner me dit nog levendig (was toen 7...). Mijn moeder: "weet je wat er nu gebeurt is? En dat op mijn verjaardag..."
De collega van Jozef is toen in paniek het buurtwinkeltje bij Maria binnengelopen dat zich op de hoek van de Flora- en Rechtestraat bevond...