vrijdag 3 december 2010

Noodwijk (2)








Ik ga mij niet moe maken en neem de tekst uit De Stad Antwerpen van 31
januari 1930 volledig over.

Foto 1: AAN DE NIEUWE INTERNATIONALE STATIE TE BORGERHOUT. De reizigers, die de Scheldestad aan het eind van de Plantijn-Moretuslei binnenkomen, krijgen niet dien indruk, welken men van wereldstad, als Antwerpen is, wel verwachten zou. Een van de eerste dingen, die de vreemdeling ontwaart, is....een reeks noodwoningen.

Foto 2: HET GRAVEN VAN EEN TUNNEL. Om 't gaan naar andere spooren zoo gemakkelijk en vlug te maken als maar eenigszins mogelijk is, is men begonnen met 't graven van een tunnel. Een kijkje op de werkzaamheden.

Foto 3: ZICHT OP HET NIEUWE STATIEGEBOUW. Daar, waar de perrons moeten komen, ligt nu nog 'n ruw stuk grond en al lijkt het alsof er reeds 'n trein vóórstaat, dan is 't toch alleen maar om de benodigdheden voor den bouw aan te voeren. Een kijkje dat ongetwijfeld spoedig zal veranderen.

Foto 4: ZICHT OP HET NIEUWE STATIEGEBOUW, hetwelk reeds de voltooing nadert en een alleraardigsten indruk maakt.


In alle eerlijkheid, ik was niet lui. Ik vond alleen geen informatie over de noodwoningen...Het enige dat ik uit de foto kan afleiden is dat deze aan de Varkensmarkt - het huidige Luitenant Naeyaertplein - hebben gestaan. Mits goed turen ziet men op de achtergrond de toren van de Kerk van de Heilige Familie op het Koxplein.
Op Foto 2 is ook nog ofwel de Leopoldpoort ofwel de Louisapoort te zien.

Geen opmerkingen: