zaterdag 19 november 2011

Cérès




Op de hoek van de Florastraat en de Ceresstraat is een lege nis te zien. Hierin zal vroeger ongetwijfeld ooit een Mariabeeld hebben gestaan. Maar dat is weg (zie ook: Kattenberg/Moorkensplein) dus hier houdt het verhaal op.

Kan ik het verder even hebben over de Ceresstraat, een kort straatje dat op deze blog debuteert. Volgens Prims (1936) heette deze straat daarvoor Kalfstraat maar werd het herdoopt in verband met de "Land- en Tuinbouwmaatschappij die voor Borgerhout in deze jaren (= rond 1885) van de hovernierderij van zoveel betekenis was (vgl. Florastraat)."

Ceres is een figuur uit de Romeinse religie. Ze was de godin van de akkerbouw en in het bijzonder van het graan. Op het straatnaambordje wordt nog de Franse spelling gehanteerd, met accent aigu en accent grave. Mocht BDW volgend jaar burgemeester worden zal het waarschijnlijk - in navolging van Maria - uit het straatbeeld verdwijnen.

2 opmerkingen:

Chocotoff zei

Mijn grootvader, en later mijn nonkel, had een bakkerij op de hoek van de Ceresstraat.
Ik laat je meer nieuws.

Groetjes

Unknown zei

Volgens mijn moeder was daar op de hoek een behanger: Louis van den behanger?