dinsdag 13 maart 2012

Burgerpolicie




Als mensen zich afvragen hoe je 2x daags een blog over Borgerhout gevuld krijgt: het materiaal arriveert bijna dagelijks per e-mail. Ik wil even van de gelegenheid gebruik maken om de inzenders te bedanken, want door hen is dit het grootste online archief van/over Borgerhout geworden in de geschiedenis van... (jawel!) Borgerhout. Deze mail kwam gisteren binnengelopen:


Dag Hans,


In het VEILIG ATTACHMENT nog een "specialleke" voor jou. Het is een armband door mijn vader nog gedragen als lid van een soort "burgerwacht" in Borgerhout. In welke jaren die "burgerpolicie" actief was in Borgerhout weet ik niet, ik doe navraag bij een voormalig archivaris/historicus, die ons misschien op het goede spoor kan brengen. Mijn vader is geboren in 1892 en ik neem aan dat men toch minimaal +/- 25j oud moest zijn om tot zo'n "elite"korps te mogen toetreden. Dus omstreeks het einde van de eerste wereldoorlog, of vlak erna, zou die burgerwacht hebben kunnen bestaan om de orde te handhaven in "onze" gemeente. Met vriendelijke groeten en tot een volgende mail.


Xavier Van Mol

Geen opmerkingen: