zaterdag 28 juli 2012

Lloyd Belge Anvers



Dag Hans,

Aan één van de gevels in de  Schildstraat viel me onlangs het bordje op de foto op.
Via Google vond ik een woordje uitleg hier.

Of het huis momenteel verzekerd is tegen brand weet ik niet en ik ben ook niet van zin dat op constructieve of destructieve wijze na te gaan.

Groeten,
Manu



Ik klikte op dat woordje 'hier' en dan vind je o.a. dit:


 "het plaatje op de gevel betekende niets meer of minder dat de woning verzekerd was (tegen brand) bij de Lloyd Belge - Anvers.


De Lloyd Belge werd opgericht in 1856, met een kapitaal van 3 miljoen frank. Dit kapitaal werd verhoogd tot 6 miljoen frank in 1906.
In 1935, ter gelegenheid van de opslorping van drie andere Antwerpse maatschappijen (Neptune, Bureau Flemmich en Le Cercle d7Assureurs)
kwam hier nog 500.000 frank bij. Ook uit deze operatie blijkt het bestaan van familiale banden in het Antwerps verzekeringswezen. Bureau Flemmich, Neptune en Le Cercle d'Assureurs hadden bij het begin van het interbellum identieke beheerraden : drie leden van de familie Engels, R. Kausler, F. Walton en Ch. Good. Ook in de Lloyd Belge zaten de drie zelfde leden van de familie Engels (vanaf 1926 kwam er -in een overgangsfase ter voorbereiding van de opvolging een vierde bij).
 "



De Lloyd Belge Anvers is via vele fusies en overnames opgegaan in het huidige Axa.

Geen opmerkingen: