woensdag 1 augustus 2012

Met zijn allen




Van deze foto's heb ik wel een idee van wat er te zien is, maar ik weet niet waar precies in Borgerhout ze genomen zijn. Hier wordt volgens mij geprotesteerd tegen de afbraak van de Erasmussteeg, en tegen het beleid van burgemeester Stappaerts (update: dat is niet de man met ringbaardje op de onderste foto, want dat is Luc Versteylen).


Maar de exacte locatie van de foto's is me dus niet duidelijk. Er is vast wel iemand die de weg kan wijzen (hoop ik).


foto's uit de collectie van Hendrik Roelandt


Update: Miguel zegt m.b.t. de bovenste foto Mellaertsstraat/Bakkerstraat. Ik geloof hem.

4 opmerkingen:

Erwin zei

Volgens mij is man met ringbaardje Luc Versteylen s.j. Maar ik kan mij vergissen...

Hans H zei

Oeps, even gecorrigeerd.

Miguel zei

De bovenste foto is genomen in de Mellaertstraat en de dwarsstraat achteraan is de Bakkerstraat. De stoet gaat dus richting Gemeentehuis.
De onderste foto zal wel één van de bedreigde huisjes in de steeg zelf zijn.
Laten we niet vergeten dat diezelfde onteigeningsplannen ook een groot stuk van de Kroonstraat en Ketstraat betroffen. Ik kende in die periode een eigenares van een bedreigd pand in de Kroonstraat. Ze heeft mij nooit over Versteylen gesproken als grote aanvoerder van het protest. Wel over advocaat Van Orshaegen, ook zijn pand was bedreigd. Uiteindelijk zijn er tientallen panden ontsnapt aan de sloophamer.

Unknown zei

Yep, Miguel heeft gelijk.
De poort achteraan rechts, heeft nog lang dienst gedaan voor de dagelijkse stempelaars!

Peter