zondag 19 augustus 2012

Standbeeld




Voor mijn krantenjobke vroeg de eindredacteur mij eens om de standbeelden in Borgerhout op te lijsten.  Dat is geen voor de hand liggende taak. Ik heb een lijstje binnen geleverd, maar ik vrees dat het niet echt volledig was. Weet je wat, ik vertel wat ik allemaal gevonden heb. En wie nog meer weet, vult aan. Dealio?

Op de Arthurs Matthyslaan staat het beeld ‘plastische vormgeving’ van Albert Poels. Van deze beeldhouwer hangt er ook een ‘gesculpteerd hoofd’ aan huis 67 in de Jozef Posenaersstraat. Op het Moorkensplein pronkt ‘moeder met kind’ van Jozef Peeters. Voor ZNA Sint Erasmus staat ‘Een blik op het raam 1 & 2’ van kunstenaar Camiel Van Breedam. Eertijds stond op het Laar het beeld van Carnot. Het beeld is verdwenen maar een kopie van het hoofd ligt in de inkomsthal van een appartementsgebouw vlakbij.

Voor het CKG De Kleine Vos in de Vosstraat staat een beeld van een vos van Gostar. Al hoort dit eerder thuis onder de noemer tuindecoratie. Boven de deur van het tehuis hangt ook een bas-reliëf  ‘Laat de kleinen tot mij komen’. Het oorlogsmonument op het kerkhof van Silsburg is van Frans Paul Jochems. Vermeldenswaard zijn ook de 3 Marokkaanse poorten op het Terloplein die echter dreigen te verdwijnen. In Te Boelaarpark vinden we nog het herdenkingsmonumentje voor bard Willem de Meyer van May Claerhout.

En verspreid over het hele district hangen tal van OLV beeldjes en andere heiligen, van uiteenlopende artistieke waarde. De meest gekende zijn de 4 evangelisten op de Sint Janskerk, waarvan er een echter verbannen is. Een historisch beeld van Sint Erasmus dat het afgebroken Sint Erasmusziekenhuis in de Fonteinstraat sierde en mee naar het nieuwe ziekenhuis verhuisde, is verdwenen. Iemand fluisterde dat dit beeld tijdens werken met het puin zou afgevoerd zijn. 

UPDATE
Ook op het plantsoen aan de 'delta' van de Vosstraat tegen de Gitschotellei aan staat een beeld. Zonder verdere informatie.

Titel = lied van de veel te vroeg gestorven Jan Puimège 

1 opmerking:

Coralin Jans zei

Mag ik er even op wijzen dat het beeldje op het Moorkensplein van de hand van Jozef J. Peters is? Er bestaat nog een beeldhouwer Jozef Peeters en dit om alle verwarring te vermijden. Kijk ook eens op de site van Jozef J. Peters: http://www.jozefjpeters.be/