maandag 3 augustus 2009

Feestzaal


Zaal Cattelberg wordt afgebroken. Het is officieel, want aangeplakt aan de gevel. Er komt een nieuwbouwproject met drie woningen.

Ik weet er niet veel van. Volgens mij is het best wel een oude zaal, waartegen in het interbellum een nieuwe gevel is geplakt (let maar op de oude kroonlijst). Was het ooit een chique feestzaal, de bewoners van onze buurt waardig?

Ik zou wel graag eens binnen piepen voor het te laat is. Of heeft iemand foto's van het interieur?


(Foto Hans Hoosemans, februari 2009)

10 opmerkingen:

Coralin Jans zei

Dit was een cinema, Botha, genaamd. In de tijd dat ik er wel eens naartoe ging, kreeg je daar 2 films voor de prijs van 1. Een soort 'happy hour' formule. Het zaaltje stelde echt niet veel voor als cinema.

terpentijn zei

Geen cinema à la De Roma veronderstel ik?

Erwin zei

Neen, absoluut niet. 'k Ben er een paar jaar geleden voor de gemeenteraadsverkiezingen binnen geweest. Een onderkomen zaal die weinig voorstelt in een slecht onderhouden gebouw. Misschien dat het er in de gouden jaren wat beter uitzag...

elise zei

Zou geweldig zijn mochten er foto's opduiken uit die gouden jaren...

Coralin Jans zei

Er zijn nooit gouden jaren geweest voor de Botha, lijkt me. Stond altijd in de schaduw van de Roma veronderstel ik.

Coralin Jans zei

Ik heb nog een anekdote kunnen sprokkelen over dit 'vermaard' theater. Mijn vader ging daar 's woensdagsmiddags met de rest van de buurtkinderen naar wild west films kijken en de kinderen stonden dan al springend op hun stoelen te supporteren voor 'de goei' (sommigen misschien voor 'de slechte') Allez, als ik het zo hoor, was het kot er soms te klein!

elise zei

Van de website van de De Modern Skaters Club Wilrijk leer ik dat ze in 1941 een tijdelijk onderkomen vonden in zaal “Botha” in de Bothastraat in Borgerhout (1941). Daar vond ook een hergroepering van het Modern-gezelschap plaats.

Kijk. Dat weten we dan ook alweer. Polyvalente zaal, zo zou ik zeggen.

Piet-je zei

Als ik me niet vergis heette die zaal in de jaren 50 van vorige eeuw: CINEMA VICTORY. Het was een eenvoudige buurtbioscoop met, volgens “http://users.telenet.be/rudolf.bosschaerts/antwerpp.htm”, 750 plaatsen. Persoonlijk schatte ik eerder 3 à 400.
Hij zou gedraaid hebben tot in 1976. Verder kende Borgerhout in die tijd ook nog de cinema’s ATLANTIC, CENTURY, LUXOR, MOZART, en natuurlijk de ROMA. Van Cinema BOTHA heb ik nooit gehoord.

Anoniem zei

Wie heeft er in de zaal Roma de jeugd kinoclub nog geweten. Op zondagvoormiddag om 10 u. begon die voorstelling. Het kostte 10 bfr inkom en duurde tot 12:30 uur. Dat was nog eens een tijd. Tim Slim, een man verkleed zoals Robin Hood, leidde die voorstellingen en begon altijd met de strijdkreet :
ia tia aka toea tchou tchou tchikasee rarara!! Hoe dat ik dat nog weet? Sterk geheugen hé.
We kregen tekenfilms, een korte voorfilm en een hoofdfilm.

Unknown zei

En Piet-je heeft nog gelijk ook. De cinema in de Bothastraat noemde "VICTORY". Ik kwam er vrij veel in de jaren 1955 tot 1962.