woensdag 18 februari 2009

Aksie!




Wij - van de KrugerpleinPeperbus-blog - leggen onze vinger vaak te luister op de pols van de zwijgende meerderheid, die met een stille kreet schreeuwt om aandacht. De pols van de kritische medeburger, die ondanks wijkfora en evaluatieorganen zijn stem niet laat snoeren. De burger die op de bres springt van misstanden die plotseling als een sluipend gif aan de muren hangen.

Op deze manier is ons oor gevallen op het diffuse straatnaambordjesbeleid van de overheid. Onze woningen worden ontsierd door maar liefst drie verschillende soorten bordjes. De klassieke emaille bordjes, nieuwe van plastic met grotere letters, en de allernieuwste waarop ook de naam van het district wordt vermeld. Die laatste zijn speciaal voor mensen die denken dat ze nog in Ekeren zijn of zo.

Het voordeel van die nieuwere bordjes is dat ze ook leesbaar zijn van een afstand van meer dan een meter. Het nadeel is het totaal gebrek aan charme. Wij pleiten dan ook voor een vierde soort. Een combinatie van oud en nieuw. In emaille, met reliëf én grotere letters.

Janssens, DOE er wat aan!

10 opmerkingen:

jan zei

Geachte,

Graag had ik ook de aandacht gevestigd op het ontbreken van een wapenschild in de nieuwe versie. Alsook een verwijzing naar historische achtergrond der straatnaam.

Met vriendelijke groet,

Een verontruste burger.

Geert zei

euhm die Janssens is slaat dat op mij of op Patrick?
Ik kan wel proberen dit eens aan te kaarten op de Cultuurraad.

Hans H zei

Het stukje is eigenlijk een persiflage op wat dagelijks in de GvA staat.

J. is dus P.

Maar als er een beleid is om oude straatnaambordjes te verwijderen en te vervangen, vijs ik die van de Delareystraat alvast los om bij ons in de keuken te hangen.

Geert zei

Ha over oude stratnaambordjes gesproken... ik was maandag in het Reuzenhuis. Er hingen enkele mooie oude blauwe straatnaamborden...
Ze gaan bewaard blijven en ik probeer ze nog eens bij gelegendheid te fotograferen.
Ik weet niet of straatnamen met cultuur te maken hebben maar tegen 175 jaar Borgerhout iets nieuws hebben lijkt me haalbaar. Ze zullen weer lachen op het districtshuis als ik daar met afkom.

Hans H zei

Vastleggen!

Toevallig de Knack gelezen van de week over het erfgoedbeleid in A.?

Geert zei

nee niet gelezen... als je wil en je kan het scannen stuur maar door dan...

Hans H zei

Ik heb geen abonnement op de Knack, maar las het ergens op café.

Elise heeft een pdf-versie. Effe zoeken en dan mail ik het.

ChristelG zei

Het lijkt me in dit verband zinvol om de straatnamen op zich ter discussie te stellen. Ik voel me in een wijk waar multicultureel samenleven een belangrijk item is, niet zo lekker bij straatnamen die verwijzingen naar het apartheidsregime inhouden (Botha, Kruger, Gen.De Wet ..). Sommigen zullen deze verwijzingen naar hun rechtse vrienden net wel leuk vinden .. Dit kan dus een heel symbolisch dossier worden in de districtsraad (ik neem aan dat die hierin bevoegd is, dus dit moet niet meteen naar Janssens :-) !).

Hans H zei

Bij het vervolgstukje op deze (Uit de kast) staat onderaan een link naar een artikel uit de Standaard, n.a.v. de oproep van de burgemeester van Leuven over de hernaming van het Fochplein in dat dorp.

Interessant leesvoer.

Geert zei

Betreft die straatnamen rondom het Krugerplein denk ik louter als "heemkundige" dat men die best behoud. Het geeft een tijdsbeeld weer van toen het "nieuwe kwartier" is opgetrokken.
Men heeft deze namen gegeven omdat het een periode weergeeft waarin de Boerenoorlog tegen de Engelsen vochten. Het toenmalige gemeentebestuur heeft de namen gegeven aan grondleggers van de Unie van Zuid-Afrika.
Botha, Delarey en De Wet zijn oa triomfantelijk ontvangen in Antwerpen tijdens hun reis naar Europa voor hulp.
De opvolger Smuts heeft jaren na de dood van Louis Botha de hele staatsstructuur veranderd.
Een andere reden om deze straten zo te noemen was de groeiende diamantnijverheid waarvan Borgerhout en vooral de plek rond het plein een groot deel van innam.
Als we die namen gaan veranderen kunnen we vele namen veranderen in Borgerhout zoals Albrecht Rodenbachstraat, Herman Van De Reeckstraat, Berten Fermontstraat..
En naar mijn bescheiden mening denk ik niet dat mijn multiculturele vrienden die daar in de buurt wonen en elders in Borgerhout daar echt wakker van liggen ... zelfs als het "symbolisch" bedoeld is.
Al eens gedacht hoeveel zo'n naamsverandering gaat kosten aan allerlei diverse instanties, personen, enz...?
Dan kan men beter het geld gebruiken voor een mooier Krugerplein te maken.