zondag 30 september 2012

Liberté, égalité, mobilité



Laatst las ik een stukje over de mobiliteit van de gemiddelde Vlaming, die - om een afstand vanaf 500 meter te overbruggen - bij voorkeur de auto gebruikt, in plaats van de fiets of het openbaar vervoer. Het openbaar vervoer stond trouwens helemaal op de laatste plaats.
 
Mobiliteit is één van de belangrijke punten van de komende gemeenteraadsverkiezingen, vooral in Antwerpen. Daar wordt een hoop over gezeverd, over het algemeen zonder visie. En ik moest daar even aan denken bij de bovenstaande foto.
 
De Ooststatie aan de Plantin en Moretuslei in 1965. Toen een hagelnieuw gebouw, ik vind het nu een beetje mistroostig. Het oude station had meer charme, maar dat moest wijken voor het autoverkeer dat sindsdien zonder bochten te nemen van de Plantin en Moretuslei naar de Luitenant Lippenslaan kan doorstomen.
 
Mobiliteit in Vlaanderen is de laatste 50 jaar nauwelijks van karakter veranderd, op de foto zie ik een auto, een fiets en geen trein.
 
plaatje uit een onbekend boek, waarschijnlijk Sporen door Antwerpen van Herman Welter, Deurne, 2005

1 opmerking:

Miguel zei

ik vraag mij toch af wie die enquetes houdt hoor. Dat sommige mensen nogal wat te snel naar de wagen grijpen, dat zal wel kloppen, maar 500m ? Da's in de stad alvast de afstand die je moet rijden om een parkeerplaats te vinden. De fiets voor 500m ? als hij voor de deur staat ok. Maar als je hem ervoor uit de garage moet halen ben je al sneller te voet. En het openbaar vervoer voor 500m ? Da's de afstand tussen 2 haltes, dus als je tussen 2 haltes woont en ergens tussen 2 andere haltes moet zijn ? Ik rijd heel graag met de auto , maar voor minder dan 1,5 km gebruik ik mijn voeten. Tenzij het héél hard regent, maar dat gebeurt hier haast nooit, volgens een enquete die ik heel recent heb gehouden.