woensdag 3 oktober 2012

Ga uw gang


Hier en hier (en ook hier) kon u al eens iets lezen over de teloorgegane Beukengang van Borgerhout.
Tot nog toe had ik er geen foto van gevonden, maar het Felixarchief is al de foto's in haar bezit online aan het plaatsen.

Gelukkig mogen we van het Archief lage-resolutie beeldjes plaatsen en daarom deze foto van de Beukengang omstreeks 1900 - 1920. Er hangen vlaggen of wimpels uit de ramen en dat lat dus vermoeden dat er iets gevierd werd. Maar wat?

En nog een belangrijker vraag: Aangezien ik tot de generatie behoor die de gang nooit gekend heeft, kan men mij alles wijsmaken. Dus: Is er iemand die kan bevestigen of dit inderdaad de Beukengang is?

4 opmerkingen:

Unknown zei

lijkt mij de Duinsteeg in Antwerpen, kan me vergissen hoor

wilfried zei

Ik kwam zonet langs de Duinsteeg gefietst en heb uiteraard een blik geworpen. Het is volgens mij zeker niet de Duinsteeg die op de foto staat.

Unknown zei

Volgens het kadaster bestaat de Beukengang nog steeds onder de naam Beukenstraat. In enkele aktes van 1975-1978 worden verschillende huizen verkocht met nummers 1, 2, 3 ,4. Hun kadasternummer was toen 24A0295W15 + Z15 +Y15+ X15. Kadasternummers wijzigen met de tijd en vandaag blijft er enkel 24A0295X13 over in de Beukenstraat 26. Op het plan is het eveneens een doodlopend straatje vertrekkende van de Godtstraat.

Erwin zei

De Beukenstraat en Beukengang zijn/waren twee verschillende dingen.

De situatie was dat de Beukenstraat vertrok aan de Hogeweg tot aan de Oudstrijdersstraat en de Godtstraat kruist.

In '76 is het stuk aan de Hogeweg gedeeltelijk afgebroken en eindigt ze u dus in een steeg of gang zoals je wenst.

De echte Beukengang is wijlen...