dinsdag 16 oktober 2012

Ma chère Angèle



De Franse taal beheers ik niet tot nauwelijks, en daar ben ik niet trots op. Daar moet ik dringend iets aan doen, maar tussen droom en daad staan veel praktische bezwaren in de weg en dus komt dat voornemen niet van de grond. Gelukkig zit mijn oudste zoon tegenwoordig in het vijfde leerjaar en leer ik de grondbeginselen van hem (multicultureel tegenwoordig, uit het leerboek: Moi, je suis Ellen. Et toi? Tue es Ahmed?).

Het is nog onvoldoende om bovenstaand kaartje uit 1911 te ontcijferen. Het is een bericht van Isabelle aan Angèle, en verzonden vanuit Borgerhout. Ik ben vooral gefascineerd door het adres linksonder, het moet gaan om een straat in Borgerhout, maar ik kan het niet ontcijferen en vertalen naar het Nederlands. Rue Koets of Rue Hoets, zoiets. Zijn er lezers in de zaal die weten welke straat hiermee bedoeld wordt? De Hogeweg misschien?

Update: de Ketsstraat natuurlijk!

4 opmerkingen:

wilfried zei

En wat dacht je van Rue Kets? Vrij vertaald: Ketsstraat. Je ziet, Frans is dan toch niet zo moeilijk, hé.

Pana zei

1. Moi, je suis Ellen. Et toi? Tu (niet tue) es Ahmed?

2. Tekst:
Ma chère Angèle,
Après les heureux jours passés au pensionnat l'idée de ne plus en avoir des nouvelles m'est insupportable voilà pourquoi je m'adresse à quelque unes d'entre vous dans l'espoir qu'un mot de réponse ne me sera pas refusé. Dites moi s'est-on bien amusé jeudi et aujourd'hui grand jour de fête. Et les chères soeurs comment vont-elles? Présente leur de ma part mes respectueuses amitiés ainsi qu'un bonjour à notre charmante voisine de table.
Tout à toi
Isabelle

Vreumdreum zei

Il me semble, si je ne me suis pas trompé, qu'il s'agit du Rue Kets, mieux connu maintenant comme Ketsstraat.
Dit liet me overigens aan iets herinneren. Tot halverwege de jaren negentig ontvingen wij elke maand een ouderwets ruikende bruine enveloppe uit Rusland, zichtbaar bestemd voor de vorige overleden bewoonster van ons huis. Gelukkig hadden we toen nog onze oude postbode, die nog feilloos de "Rue Verte - Anvers - Belgique" kon situeren. We wisten ons dan telkens weer verzekerd van het uitzendschema van de Franstalige uitzendingen van Radio Moskou. Hadden wij nooit vermoed dat een bepaalde beter gesitueerde Borgerhoutse middenklasse met Britse, Duitse en Luxemburgse roots die rond 1906 ons veel te grote huis liet bouwen, 's avonds stiekem naar de communisten zaten te luisteren...
Vanwege de bewoners van Groenstraat 8

Hans H zei

Sorrie voor de vertraagde reactie: de Ketsstraat natuurlijk!