vrijdag 15 februari 2013

Aarde, water, lucht en … VUUR!





Op een wandelingetje doorheen het Te Boelaarpark zag ik  aan het Cogelspaviljoen een bordje “Info” hangen. Er was verder niemand te bespeuren, noch binnen het paviljoentje noch rondom. En dan begon het me te dagen. Dit was een schalkse streek van ons districtsbestuur. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Die guiten van het Moorkensplein hielden hier een soort van evocatie van de neutrale loketbediende. Ha ja, achter elk loket hoort immers een bediende te zitten, niet?  In Antwerpen moeten die neutraal zijn. En deze hier is zo neutraal dat hij als een kameleon in zijn loket oplost. Vat  je hem?

Maar dan kreeg ik een ongemakkelijk gevoelen. Dit was eigenlijk geen vrijblijvende grap. Het begon mij te dagen. Gezien de verhoudingen tussen stad en district was dit niet zomaar een schelmenstreek meer. Neen, dit was een provocatie.  Het districtsbestuur hief duidelijk een middenvinger op naar die van 't Schoon verdiep. Dit was zelfs meer dan een uitdaging, dit was een oorlogsdeclaratie die kon tellen. Zeker nu de aanleg van het Moorkenspark naar de Griekse Kalenden is verwezen. Het Borgerhoutse bestuur wreef de hele controverse rond de loketbediende met zijn regenboogbloesje eens duchtig onder de neus van Bart De Wever. 

En toen kreeg ik het plots heel kil. Ik realiseerde dat onze burgemeester bezig is met het beheersen van de 4 natuurelementen. Hij is begonnen met de aarde. Daarvoor liep hij vorig jaar de 10 mijlen van Antwerpen. Dan was het de beurt aan de lucht: onze burgervader kroop in een SV4 van Stampe-Vertongen en vloog een rondje over de stad. Het water werd onlangs tijdens het feest van de IJsberen in het Boekenbergpark bedwongen met een duik in het ijskoude water. Dus wat rest er nog: VUUR! Dat kan niet anders dan gerealiseerd worden in Borgerhout. Dit wordt een heruitgave van de platbranding van Borgerhout door Maarten Van Rossum in 1542 of de slag van Borgerhout door Alexander Farnèse in 1579. En vermits onze eerste burger zijn klassiekers kent, zal hij met minder geen genoegen nemen.

Oh ja, van Luk Moerkerke zal hij afblijven. Die zijn scalp zal als een krijgstrofee aan de gordel van Marc  Van Peel mogen bengelen.

Geen opmerkingen: