woensdag 20 februari 2013

Elementary my dear Watson


Niet goed


Wel goed



Nu (ongeveer)



Naar de bovenste foto heb ik lang gestaard. Om er achter te komen waar hij precies gemaakt werd, bedoel ik dan. Want hoe gaan die dingen?

Zoiets wordt digitaal aangeleverd, in een digitaal mapje met het opschrift 'lyceum kruger' maar zonder verdere tekst of uitleg. 

Dan weet ik in ieder geval dat dit waarschijnlijk leerlingen zijn van het gemeentelijk lyceum in de Generaal De Wetstraat (nu: De Kleine Wereldburger), en dat de huizen op de achtergrond in die straat moeten staan, of anders aan het Krugerplein of in de Cronjéstraat. Maar ik kreeg het plaatje niet rond.

Nu is het zo dat de ruimte naast de school - op de hoek met de Cronjéstraat - een tijd braak heeft gelegen. Tegenwoordig staan daar appartementen (vroeger zag het daar ZO uit, grofweg hetzelfde stukje als ooit te zien was in de film De komst van Joachim Stiller). Dus daar zal de foto wel genomen zijn. Logischerwijs zouden de huizen op de achtergrond dan in de Cronjéstraat gestaan moeten hebben, maar dat klopt aantoonbaar niet. Wat trouwens ook niet helpt qua oriëntatie is dat een paar huizen op de foto sindsdien afgebroken zijn .

Tot mijn frank viel: de foto is een negatief! Hij staat gespiegeld. Het moet zijn zoals op foto 2. En dan zijn de huizen rechts die van het Krugerplein (het rijtje van Carrod's, zeg maar) en de huizen die links boven de schutting uitsteken vormen de hoek met de Delareystraat.

De onderste foto is hetzelfde rijtje, maar de juiste hoek kan ik niet meer trekken.

Weer een zaak opgelost. "It was very superficial, my dear Watson, I assure you"

Bovenste foto('s) uit de collectie van Hendrik Roelandt, titel = Sherlock Holmes

Geen opmerkingen: