donderdag 14 maart 2013

Daar komt de ...


Gisteren is er een nieuwe paus gekozen, dus ik ga even mee in de katholieke wave die de media overspoelt. Alleen ga ik niet naar Rome maar blijf gewoon in Borgerhout.

Deze foto is genomen op het Laar. Ik vermoed bij de inwijding van de nieuwe kerk, OLV ter Sneeuw. We zijn dus ergens in de jaren 1950. Die man met de mijter is niet de paus, maar wie dan wel weet ik ook niet (de bisschop van Dinges? kardinaal Suenens dus, zie onder). Hij staat op het punt om de kerk te betreden.

Op de achtergrond - achter die auto met de megafoons - is de hoek met de Lammekensstraat te zien. Staminee 't Laar (toen waarschijnlijk nog café 't Laar?) is te herkennen, net als het witte huis rechts er naast.

De tegenoverliggende hoek is later gesloopt en opnieuw bebouwd.

uit de collectie van Hendrik Roelandt

Update:


Hallo Hans

De gemijterde op de foto is Kardinaal Suenens. Toen bestond het bisdom Mechelen nog niet (volgens mij) en was het unitair Brussel.  Suenens heeft het "net" niet gehaald (hoorde ik) om ook eens Paus te worden

Zie hier wat Wikipedia over hem weet te schrijven

Ben gene pilarenbijter, gewoon "geschiedenis"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Leo_Suenens 
Groeten,
Jos Hermans 

1 opmerking:

Unknown zei

Naast de kardinaal zie je EH Henri Sledsens, broer van Aloïs Sledsens