zaterdag 13 april 2013

Albert Poels




Toen ik aan het Zorgbedrijf Antwerpen wat uitleg vroeg over de verzonken reliëfs van Albert Poels aan de ingang van Gitschotelhof, stuurde communicatieadviseur Katrien Debeuckelaer een tekstje op. Het was van de hand van een zekere Jan die een blog schrijft op Seniorennet. Uit een andere bijdrage op zijn blog blijkt dat Jan lid is van de heemkundige kring Gitschotelbuurschap. Vermits Poels 44 jaren in Borgerhout gewoond en gewerkt heeft, verdient hij toch wel wat aandacht. Dus laat ik u meelezen wat Jan schreef.

"Albert Poels werd geboren te Berchem op 7 April 1903. Hij werkt als ornamenten-maker in het atelier van zijn vader Jan in de statiestraat te Berchem. Albert Poels ontwikkelt zich als een belangrijk beeldhouwer. Zijn werk kenmerkt zich door de hoekige vormen en de strakke lijnen die beantwoorden aan de stijlkenmerken van zijn tijd. Hij is een meester in het uitbeelden van volksliteraire figuren zoals Tijl Uilenspiegel en Reinaart de Vos. Religieus werk van hem vindt men in verscheidene kerken te Antwerpen,Berchem en Borgerhout.

Vanaf 1940 woont Albert Poels in Borgerhout nabij het Te Boelaerpark. Hij overlijdt te Borgerhout op 23 Augustus 1984. In het districtshuis van Borgerhout bewaart men een aantal mooie kunstwerken van Poels. Zijn gekende werk “Lange Wapper” staat aan het Steen."

In een volgende bijdrage geeft Jan een gedicht over Poels weer. Poëet is Frank Van Herendael, eveneens lid van Gitschotelbuurschap. 

Ik zeg maar dank. 

Dank u,Bert,om de geest,gegeven
 aan, materie,bronshout en steen.
Lang zullen mijn woorden niet leven,
maar uw werk waait geen wind uiteen
en geen nevels van tijd verdoffen
zijn ziel,uw ziel:schoonheid blijft slag
van hamer slaan.Zo blijven ploffen
kastanjes in t'park,de herfstdag
dat ik aan uw woonst voorbijgaan
zal, nog denkend aan Wappers dromen,
aan strijd van Tijl,die voort zal gaan,
aan Nele die voorbij zal komen
met liefde in haar hart.Ik zal
de vos met mond van fijne heren
de passie horen preken,al
uw lievevrouwkens vroom vereren
en bidden tot Sint-Jozef schoon
voor goede dood,anders dan 't sterven
van Cuwaart,Siegfried,Antigoon.
Het is mij troost,dat al uw erven
overleven,al doet het schone
dat de natuur:wereldse laag
en list bedreigt uw volk,zijn kronen
van trots,waarom ik dankbaar vraag:
Bid bij al uw lieve heiligen,
dat Vlaanderen,uw duurbaar land
zijn en uw eer mag beveiligen
en zegen werven uit Gods hand.

Foto: Stichting Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren (dbnl), Leiden

1 opmerking:

Streek zei

Samen met 4 andere meisjes mocht ik mijn tekening van Lange Wapper bij hem thuis gaan tonen, vond ik geweldig zo een echte kunstenaar van dichtbij :). Mijnheer Poels vertelde over zijn werk en leven... later ben ik zelf id academie beland en nu woon ik al 20 jaar samen met een beeldend kunstenaar.