maandag 29 juli 2013

Lydia




Deze oldtimer stond gisteren in ons park. Iemand die daar iets meer van weet, van het fietsmerk Lydia uit Borgerhout? 

Daar moet een interessante geschiedenis achter zitten.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

UPDATE   met dank aan de lezers: fietshandel Lydia was gevestigd aan de Turnhoutsebaan nabij het vredegerecht, en Leo Minjauw was de uitbater. Hieronder een Lydia damesfiets met houten velgen en houten spatborden. Dit exemplaar is van rond 1919 en is typerend voor de Belgische fietsen uit die tijd. De dikke ballonbanden moesten enige comfort bieden voor de vele kasseien.



5 opmerkingen:

Ludo zei

De fietsenzaak Lydia was links naast het Vredegerecht Een andere fietsenwinkel op de Turnhoutsebaan enkele huizen naast de Jaak De Braekeleerstraat was "Hezt Gouden Wiel"

Ludo zei

Mijn eerste "echte" nieuwe fiets, de vorige kwamen van de "pacht" wiel per wiel gezocht en gevonden, een oude kader met een stukje glas de oude verf er afgeschrapt en met een potje blauwe lak van 5 Bfr geschilderd, mijn eerste nieuwe kreeg ik in 1949 voor mijn communie. Ik nam hem iedere dag mee naar boven om hem naast mijn bed te zien blinken. Nostalgie mensen.....

mama Hélène zei

http://www.inmemoriam.be/nl/2004-05-04/leo-minjauw/#.UfaJ1G3zOt8

Leo Minjauw was de uitbater vd zaak

wilfried zei

En lezer Gie Janssens stuurt volgende aanvulling:

“Dirk Minjauw, neef van én gewerkt in de winkel Lydia - naast "De Oude Pik" op de Turnhoutsebaan - heeft al jaren een fietsenwinkel in Borsbeek: Jan Frans Stynenlei 25, 2150 Borsbeek.”

Jens Verwaerde zei

Ik heb in Wijnegem een meisje gekend omstreeks de jaren 1975 dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid met een dergelijke fiets reed. Ik herinner me de houten spatborden én houten velgen. De lamp kan ik me niet meer herinneren, maar was zeker géén carbuurlamp zoals op deze foto.