maandag 26 augustus 2013

Balkon scene




Ondanks ik al honderden keren langs het huis nr. 86 op de Arthur Matthyslaan voorbij ben gereden, was het pas enkele dagen terug dat het mij voor de eerste keer opviel. Op het tweede verdiep is er een klein balkonnetje. En de voorkant ervan is een bas-reliëf. De stijl van de tekening verraadt onmiddellijk de hand van de auteur: Albert Poels. En dat is niet zo verwonderlijk want de meester zelf woonde enkele huizen verder, in het huis nr. 61.

De tekening zelf vertoont een moeder en kind. Het zou een Onze Lieve Vrouw met kind kunnen zijn, want Poels maakt heel wat Mariabeelden. Vaak hebben zijn madonna’s ook Vlaams-volkse kapsels zoals de haarvlecht. Daaronder, iets kleiner, Tijl Uilenspiegel en Reinaert de vos. Vooral die laatste twee zijn een soort van handelsmerk van de beeldhouwer. Poels zegt hierover, in een interview met Joos Florquin voor het programma ‘Ten huize van’: “Tijl Uilenspiegel is het symbool van het verzet tegen de vreemde bezetter. Reinaert steunt Tijl, want tijdens de bezetting moet ge ook slim zijn.” (uitzending 20 maart 1959).

Derde foto: uiterst rechts huis 81 met balkon. Uiterst links huis 61, woonhuis van Poels.

Titel: beroemdste balkonscene ooit: Romeo en Julia van Shakespeare uit Franco Zeffirelli's 'Romeo & Juliet' (1968)

.

Geen opmerkingen: