Ondanks ik al honderden keren langs het huis nr. 86 op de
Arthur Matthyslaan voorbij ben gereden, was het pas enkele dagen terug dat het
mij voor de eerste keer opviel. Op het tweede verdiep is er een klein
balkonnetje. En de voorkant ervan is een bas-reliëf. De stijl van de tekening verraadt onmiddellijk
de hand van de auteur: Albert Poels. En dat is niet zo verwonderlijk want de
meester zelf woonde enkele huizen verder, in het huis nr. 61.
De tekening zelf vertoont een moeder en kind. Het zou een
Onze Lieve Vrouw met kind kunnen zijn, want Poels maakt heel wat Mariabeelden. Vaak
hebben zijn madonna’s ook Vlaams-volkse kapsels zoals de haarvlecht. Daaronder,
iets kleiner, Tijl Uilenspiegel en Reinaert de vos. Vooral die laatste twee
zijn een soort van handelsmerk van de beeldhouwer. Poels zegt hierover, in een
interview met Joos Florquin voor het programma ‘Ten huize van’: “Tijl
Uilenspiegel is het symbool van het verzet tegen de vreemde bezetter. Reinaert
steunt Tijl, want tijdens de bezetting moet ge ook slim zijn.” (uitzending 20
maart 1959).
Derde foto: uiterst rechts huis 81 met balkon. Uiterst links
huis 61, woonhuis van Poels.
Titel: beroemdste balkonscene ooit: Romeo en Julia van Shakespeare uit Franco
Zeffirelli's 'Romeo & Juliet' (1968)
.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten