maandag 7 oktober 2013

Egel (bis)


Amper enkele weken nadat ik voor het eerst een egel in het Te Boelaarpark zag, zag ik er opnieuw één. Helaas ging het deze keer om een dood exemplaar. Ik hoop dat het niet hetzelfde beestje was. Ik zag niet onmiddellijk uiterlijke verwondingen en neem voor mijn eigen gemoedsrust aan dat het een egel is die ‘na een lang en vruchtbaar leven stilletjes van ons heen is gegaan’. Op de egel zaten al groene vliegen. Deze vliegen leggen hun eitjes op het kadaver. Het dode beest zal dan opgegeten worden door de maden.

Maar toch blijf ik bij mijn oproep in mijn vorig egelbericht. Want het Te Boelaarpark is een park dat zich qua concept tussen het Park Spoor Noord in Antwerpen en het Boekenbergpark in Deurne situeert. Aan de ene kant is er veel ruimte voor recreatie, aan de andere kant is er een deel waar de natuur nog wat zijn gang kan gaan. Neem dan ook voldoende maatregelen om die 2 functies met elkaar te verzoenen. Voorziet voldoende kruid- en struiklaag waarin die dieren zich kunnen verbergen. Zorg er voor dat die stukken niet altijd betreden worden. En tenslotte, hou honden aan de leiband.

Geen opmerkingen: