vrijdag 28 maart 2014

Schatten van Deurne: deel 3: Lanteernhof



Toen ik deze foto zag, werd ik even stil. Ik heb zowat het grootste deel van mijn bestaan in de nabijheid van de site van het verdwenen Lanteernhof gewoond. Het goed sprak tot de verbeelding omdat een boek van Hendrik Conscience verbonden is met dit landgoed. De roman ' Hugo Van Craenhove', geschreven in 1845, speelt zich af in het Lanteernhof. (De straat waar ik nu woon heette in het verleden Hugo Van Craenhovestraat, voordat zij herbenoemd werd naar een of andere verkavelaar.) Hoogstwaarschijnlijk is Conscience hier voorbij gewandeld op een van zijn uitstapjes naar herberg De Exter aan het Eksterlaar.

Het hof zelf is na de 2de wereldoorlog roemloos gesloopt. In een vroegere bijdrage schreef Hans dat in de 16de eeuw dit speelhof ‘Goed ter Hagen’ heette. Vanaf de 17de eeuw kreeg het een nieuwe naam naar de lantaarn in witte steen die de toren bekroonde. Het leeft nu nog verder dank zij de herdenkingspanelen aan het huis van Jef Coenen in de Boekenberglei. Of door een beuk die mogelijk nog op het domein is aangeplant. En in de naam van een straat in de buurt van het vliegveld.

Een van de bewoners van het Lanteernhof was schilder en cartograaf Joris Hoefnagel, die leefde in de 16de eeuw. Hoefnagel heeft een zesdelig atlas met Europese topografische tekeningen gemaakt en later ook nog een reeks van 90 olieschilderijtjes van vogels. Hij heeft op het Lanteernhof gewoond alvorens hij voor de Spanjaarden wegvluchtte naar Duitsland.

Het goed situeerde zich ter hoogte van de hoek Boekenberglei - Ruimtevaartlaan. De foto haalde ik van de webstek Schatten van Deurne. Het was de eerste keer dat ik het Lanteernhof zag. En ik vind het best indrukwekkend.

Foto = Jan Pandelaers

Titel = webstek

2 opmerkingen:

Marie Juliette zei

Interessant! hier is nog een foto http://zoeken.felixarchief.be/zHome/Home.aspx?mediaId=100245955

Unknown zei

L.S.,

Nog meer geschiedenis over Lanteernhof te vinden in het werk van Constantijn Huygens, zijn eigen levensverhaal 'Mijn Jeugd' http://www.dbnl.org/tekst/huyg001mijn01_01/huyg001mijn01_01_0002.php op blz 12.

met vriendelijke groet,
Monique Kokken
Vinkeveen

Nederland