We kregen van tekenaar Paulo een cartoon, exclusief
voor de lezers van de Krugerplein&Peperbusblog. Paulo wordt zo stilaan onze
vaste cartoonist. Welkom Paulo. Zijn tekening past op een dag als vandaag, want
het is namelijk de 18de ‘Fietsdag’ in Antwerpen. Ik citeer nu letterlijk uit het persbericht dat de schepen van mobiliteit Koen Kennis de wereld instuurt:
“Met de
Fietsdag voor werknemers moedigt de stad Antwerpen werknemers aan om zich
duurzaam te (blijven) verplaatsen en promoot ze de fiets als vervoermiddel voor
de woon-werkverplaatsing. Tegelijk worden Antwerpse bedrijven/werkgevers attent
gemaakt op het belang en de voordelen van fietsende werknemers en gestimuleerd
om te kiezen voor een actief en duurzaam fietsbeleid.”
Dat klinkt al beter dan het gebroddel dat de
schepen de laatste tijd liet horen: een mobiliteitsbeleid waarin geen keuzes
worden gemaakt. En waarin auto’s onbelemmerd tot om het even waar in de stad
Antwerpen zouden moeten kunnen rijden. In dat geval toch enkele cijfers,
verzameld van “Stad Antwerpen in cijfers”.
In 2013 was de (geregistreerde) bevolking in Antwerpen
vastgesteld op 514.432 inwoners. Volgens prognoses zou die aan groeien tot
612.641 inwoners in 2030. Die stadsbewoners reden in 2013 met 244.967 auto’s
rond. In 2030 zouden dat er 301.793 worden. Dat zijn er als ik goed kan tellen
56.826 wagens meer dan nu. 56.826! Zesenvijftigduizendachthonderdzesentwintig! Die moeten allemaal rijden en parkeren in straten die niet breder of langer
worden. Dat vraagt om een visionair beleid. En met wat ik de laatste dagen in
de krant heb gelezen vrees ik dat het bij het huidige stadsbestuur in het algemeen
en de schepen van mobiliteit in het bijzonder nu net daar aan mangelt.
Ik begin
echt te vrezen voor de volgende 5 jaren voor Antwerpen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten