dinsdag 14 oktober 2014

Dodenbaan



Een fietsster werd deze week op de Turnhoutsebaan aangereden door een motorrijder/bromfietser. Die laatste zou volgens getuigen na de botsing gewoon doorgereden zijn. De fietsster moest zwaargewond naar het ziekenhuis worden gebracht, en zou nog altijd in levensgevaar verkeren. Het districtsbestuur van Borgerhout kaart nog maar eens de gevaarlijke situatie aan op de Turnhoutsebaan, en wil dat de stad dringend met het Vlaams Gewest en De Lijn aan tafel gaat zitten om een oplossing te zoeken voor de verkeersproblemen op de Turnhoutsebaan.

Ik las de reacties van al die partijen in de krant - ze geven uiteraard geen van allen thuis - maar vooral het ontbreken van een greintje empathie met het slachtoffer van de onveilige situatie waarvoor zij verantwoordelijk zijn viel me op.

Het plaatje hierboven is een buurtpamflet van bewoners van de Turnhoutsebaan, naar aanleiding van een ongeluk van 26 april 1980.

Toen was de buurt het al beu. Ik denk niet dat dat gevoel in 2014 verminderd is.

2 opmerkingen:

Miguel zei

Begin jaren 90 werd de Turnhoutsebaan heraangelegd en feestelijk heropend door toenmalig burgemeester Leona Detiège. Er waren toen niet minder fietsers dan nu. De Baan was toen ook nog een echte winkelas en vele malen drukker bezocht dan vandaag. Verrassing alom dat er geen fietspad was. "Geen plaats" was het antwoord. In die 20 jaar is de Baan niet breder geworden, dus die plaats is er nog niet. Die plaats kan er komen als er geen openbaar vervoer bovengronds is, zoals voorzien in 50 jaar oude plannen. Alle trams onder de grond. Maar ook nu heeft men daar dus niet voor gekozen. De andere opties zijn : geen auto's, geen parkeerplaatsen of geen voetgangers. Ik vrees dat de auto's de fietsers overhoop blijven rijden, en dat de fietsers de voetgangers overhoop blijven rijden.

Moois van mie zei

ik ben vanmorgen - fietser zijnde - aangereden door een chauffeur op de trunhoutsebaan. Ik ben zelf ongedeerd maar mijn fiets is total loss waardoor ik nu zonder vervoermiddel zit De chauffeur was in fout en vertelde me dat de turnhoutsebaan gevaarlijk was om op te fietsen maar dat dat ' binnenkort gewoon niet meer zou mogen ' :( ...
Soit, ik vind dat auto's niet thuishioren op de turnhoutsebaan : het is een straat waar erg veel ' geleefd ' wordt en er is zelfs voor de voetgangers niet genoeg plaats, laat staan voor de fietsers. haal die auto's er gewoon weg, we leven niet meer in een samenleving waarin het nog kan dat de auto overal moet kunnen komen. Een fietspad lijkt me geen oplossing want wat verderop zijn er wel fietspaden en de verkeerssituatie is daar op die plaats alleen maar gevaarlijker door geworden.