zaterdag 27 december 2014

Gimme that old time religion



Het Kerstfeest is weerom voorbij. Maar ik miste iets, dit jaar, de Kerst was niet compleet. Sneeuw? Warme chocolademelk? Ja, dat ook, maar dat is het niet wat ik bedoel. Het is het kersttafereel dat al sinds mensenheugenis het bordes van het districtshuis siert dat ontbreekt. Je weet wel, het glasraam dat op de balustrade stond, tussen de twee zuilen in. En ’s avonds scheen achteraan een licht. 

Waarom dat glasraam er dit jaar niet mag staan weet ik niet. Te religieus? Ik vind er niets over terug. Ik kan alleen maar hopen dat het niet verdwenen is door de verstikkende neutraliteit die zich stilaan als een deken over onze stad uitspreidt. Straks geen glühwein meer op de Kerstmarkt van BoHo of geen rokken boven de knie meer. Geen 'Stille Nacht' meer als achtergrondmuziek in de supermarkt, hooguit nog 'Rudolf the red nosed reindeer'. En moeten kerken en moskeeën hun gevel in flets grijs schilderen. We zijn zo tolerant, mijnheer. 

Titel = gospel

Geen opmerkingen: